Monday, June 25, 2012

Diplomasi Menurut Perspektif Islam - Siri 1



Diplomasi merupakan hubungan dua hala yang dijalinkan oleh sekurang-kurangnya dua pihak untuk bertukar-tukar kepentingan/kebaikan secara bersama, sama ada kebaikan itu datang dari sudut agama, politik, ekonomi, sosial dan sebagainya.

Islam mengakui bahawa manusia itu adalah makhluk ciptaan yang lemah dan tidak mampu hidup secara bersendirian. Oleh yang demikian mereka memerlukan partner, rakan kongsi, individu-individu ataupun pihak-pihak lain yang dapat bekerjasama dalam memastikan keselesaan, keperluan dan kehendak dalam kehidupan mereka dapat dicapai dengan baik.

Dalam mewujudkan jalinan kerjasama ini, Islam telah meletakkan beberapa syarat ataupun garis panduan agar hubungan yang dijalinkan ini tidak melanggari 5 maqasid yang telah ditetapkan oleh syarak bertujuan untuk menjaga agama, maruah/diri, akal, keturunan dan harta.

Begitu juga dalam konteks kenegaraan, setiap negara bebas untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan mana-mana negara yang mereka sukai sama ada negara tersebut dipimpin oleh seorang ketua negara yang muslim ataupun non-Muslim.

Garis panduan yang telah ditetapkan oleh syarak ini jelas bertujuan untuk menjaga semua kepentingan umat Islam daripada ditindas oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Justeru, seorang pemimpin yang bijak, mereka akan menilai dan mengkaji terlebih dahulu kebaikan dan risiko yang terpaksa ditanggung sebelum menjalinkan sebarang kerjasama dengan mana-mana negara terutamanya negara non-Muslim agar ianya tidak memberikan kesan yang buruk kepada negara di masa hadapan.

Di zaman Rasulullah SAW juga terdapat beberapa perjanjian ataupun jalinan hubungan diplomatik yang dilaksanakan oleh Baginda Nabi SAW bersama dengan bangsa-bangsa dan negara-negara yang lain. Semua ini membuktikan bahawa Islam mengharuskan hubungan diplomatik tersebut dilakukan untuk kebaikan secara bersama antara dua pihak yang terlibat dan tidak memberi sebarang mudarat dan keburukan.

Secara mudahnya, Islam telah menetapkan piawaian khusus sebelum hubungan diplomatik antara negara ini dapat dilaksanakan dan ianya diklasifikasikan dalam 3 kategori sebagaimana berikut :

1) Kerjasama yang penuh : Iaitu kerjasama yang dilakukan dalam membentuk kesepakatan sistem pentadbiran, ekonomi, sosial dan sebagainya di antara dua buah negara Islam ataupun lebih, sama ada arab ataupun bukan arab bagi mewujudkan umat Islam yang satu. Hubungan ini juga dikenali sebagai sistem khilafah islamiyah yang wajib untuk ditegakkan atas muka bumi ini.

2) Hubungan berbentuk mendekatkan/kerjasama : Hubungan diplomatik seperti ini dijalinkan bersama-sama negara non-Muslim berasaskan kepada  kepentingan secara bersama antara dua pihak sama ada dari sudut keamanan dan juga pertukaran manfaat yang diperolehi oleh kedua-dua belah pihak. Hubungan seperti ini iaitu (Negara Islam & non-Islam) diharuskan oleh syarak selama mana tidak menimbulkan pertelingkahan dan pertembungan yang boleh memudaratkan orang Islam.

3) Hubungan yang mesti diboikot/ diperangi : Hubungan dengan mana-mana negara yang telah menyakiti hati dan memerangi Umat Islam serta mereka yang cuba untuk menafikan hak umat Islam sama ada berbentuk perampasan hak milik tanah ataupun mencemarkan kesucian agama Islam. Islam mengharamkan jalinan hubungan dengan mana-mana negara yang tidak menghormati kesucian umat Islam dan tidak mampu untuk mengikut segala perjanjian dan permuafakatan yang telah termetrai secara bersama.

Sehubungan dengan itu, setiap pemimpin negara Islam yang diberi tanggungjawab oleh rakyat untuk mengemudi pelayaran bahtera sesebuah negara itu perlu mengetahui dan memahami dengan atas dasar apakah hubungan diplomatik itu ingin dilangsungkan. Ini adalah penting bagi memastikan kelancaran sistem pentadbiran sesebuah negara Islam agar ianya dapat menjaga keseluruhan maslahat negara dan rakyat daripada dinodai oleh musuh-musuh yang tidak bertanggungjawab serta mendapat keredhaan daripada Allah SWT.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"

Abdul Aziz Bin Ali.
Presiden ,
(Lajnah Perhubungan Antarabangsa & Pengerusi HEWI)
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2012

Sumber : pmram.org

9 comments:

  1. With Gain Credit Personal Loans, you can get instant loan/money for a wide range of your personal needs like renovation of your home, marriage in the family, a family holiday, your child's education, buying a house, medical expenses or any other emergencies. With minimum documentation, you can now avail a personal loan at attractive 3% interest rates. This is trust and honest loans which you will not regret, Contact us via Email: gaincreditloan01@gmail.com

    Your Full Details:
    Full Name. . .. . .. . .. . .. . .
    Loan Amount Needed. . ...
    Loan Duration. . .. . .. . .. . .
    Phone Number. . .. . .. . ..
    Applied before. . .. . .. . ..
    Country. . .. . .
    Email Us: gaincreditloan01@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Pinjaman Perniagaan Tunai?
    Pinjaman Tidak Bercagar
    Cepat dan Mudah Loan?
    Proses Permohonan cepat?
    Kelulusan diperolehi dalam tempoh 24-72 jam?
    Tiada Bayaran Tersembunyi Loan?
    Pembiayaan dalam masa kurang dari 1 Minggu?
    Mendapatkan modal kerja tidak bercagar?
    Hubungi Kami di: mrhamdnloanoffer@gmail.com


    PERKHIDMATAN PINJAMAN DISEDIAKAN TERMASUK:
    ================================
    * Pinjaman Komersial.
    * Pinjaman Peribadi.
    * Pinjaman Perniagaan.
    * Pelaburan Pinjaman.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pembelian Pinjaman.
    * Pinjaman Pembinaan.
    * Pinjaman Perniagaan Dan banyak More:
    Hubungi Kami di: mrhamdnloanoffer@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  4. Halo semuanya!!! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  5. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete
  6. Nama saya Novia Antonus, pemilik kedai haiwan peliharaan dan kedai pakaian di Malaysia, saya ingin memberitahu cerita saya kepada dunia dan bagaimana saya mendapat pinjaman dari syarikat RIKA ANDERSON LOAN dan BITCOIN INVESTASI SYARIKAT untuk memulakan perniagaan saya, beberapa bulan terakhir yang lalu, saya tidak mempunyai wang atau pekerjaan untuk memulakan kedai perniagaan, jadi saya mula mencari pinjaman di bank dan pemberi pinjaman di mana-mana tetapi tiada siapa yang mahu membantu saya.

    Oleh itu saya terdesak dan mencari dalam talian tetapi saya tertipu kerana bayaran pendaftaran tetapi tiada pinjaman diberikan kepada saya. Saya hampir berputus asa tetapi saya membaca artikel yang ditulis oleh seorang wanita tentang bagaimana dia mendapat pinjaman di facebook dan blog testimoni dari RIKA ANDERSON LOAN DAN SYARIKAT PELABURAN BITCOIN.

    Geran RIKA ANDERSON DAN SYARIKAT PELABURAN BITCOIN mendapat pinjaman 2% pada bulan Mac 2020 dan boleh menawarkan sebarang jumlah yang anda mahukan. Ia adalah satu-satunya syarikat dalam talian, jadi anda boleh menukar kisah.

    Hubungi RIKA ANDERSON LOAN DAN SYARIKAT INVESTASI BITCOIN Melalui emai
    rikaandersonloancompany@gmail.com
    Whatsapp: +19147057484
    dan saya di: noviaantonous@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Halo semua,
    Nama saya nur syarah, saya dari kota Bogor, Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, begitu banyak pemberi pinjaman di sini semuanya penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar 150 juta dari seorang wanita di Filipina dan saya kehilangan sekitar 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan lagi untuk biaya, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, ada yang menunjukkan kepada saya sekitar 2 kali dari dua berbeda perempuan di Filipina, saya harap saya akan bertemu orang yang tepat, tetapi saya tidak.

    Tuhan adalah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapatkan pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Margaret pedro, CEO perusahaan pinjaman Margaret, dan saya mengajukan permohonan 420 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin.

    jadi saya menyarankan semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
    Margaret pedro melalui email: margaretpedroloancompany@gmail.com

    Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: nursyarah36@gmail.com

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, hubungi ibu Margaret hari ini saya jamin, Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan. Semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran.

    ReplyDelete
  8. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete
  9. Hubungi kami:
                                    (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
                                      WhatsApp:::+6282274045059
                                        Tel ....:::+6282274045059

    Apakah Anda memerlukan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda. Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan dengan alasan apa pun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan finansial Anda. Kami telah menyediakan Miliaran (mata uang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis. Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tentukan sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman untuk semua jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk membayar kembali pinjaman. Apakah Anda memiliki kredit yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY bertujuan untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...