Tahun Kesedihan
Peristiwa Isra’ Mikraj ini berlaku pada tahun ke-10
kenabian. Tahun tersebut dikenali sebagai tahun kesedihan ekoran kewafatan bapa
saudara Nabi SAW iaitu Abu Talib dan juga kewafataan isteri baginda SAW yang
kedua-duanya banyak memberikan bantuan serta pertolongan kepada Nabi SAW dalam
menyebarkan dakwah Islam dan memperjuangkan Islam.
Tidak hanya dengan kesedihan kewafatan 2 tonggak
besar dalam perjuangan baginda SAW, sebelum berlakunya peristiwa Isra’ Mikraj,
Nabi SAW disakiti apabila baginda SAW pergi ke Thaif untuk menyebarkan Islam
dan dalam usaha mencari markaz baru di luar Mekah. Namun kedatangan baginda SAW
ke Thaif disambut dengan batu yang dilontarkan oleh penduduk Thaif.
Ekoran cabaran yang begitu hebat diterima, satu
demi satu cabaran yang menimpa baginda SAW ditambah lagi dengan halangan yang
diterima di Thaif, maka ketika perjalana pulang dari Thaif, Nabi SAW mengadu
kepada Allah SWT dengan satu doa yang begitu pilu :
“Ya Allah kepada-Mu jua aku mengadukan kelemahanku,
kekuarangan penilaianku, dan kehinaanku di hadapan manusia. Wahai Tuhan Yang
Maha Pengasih, Engkau-lah tuhan (tempat pergantungan) bagi orang yang lemah,
Engkau tuhanku, kepada siapa hendak Engkau serahkan akan diriku? Kepada orang
jauh yang bermuka masam denganku atau adakah musuh yang akan menguasai
urusanku? Aku tidak kisah asalkan Engkau tidak murka kepadaku, sebab sungguh
teramat luas pengampunan-Mu kepadaku. Aku berlindung dengan cahaya-Mu yang
menyinari segala kegelapan dan yang kerananya urusan dunia dan akhirat menjadi
baik, agar Engkau tidak menurunkan kemarahan-Mu kepadaku atau murka kepadaku.
Engkau-lah yang berhak menegurku sehingga Engkau redha. Tidak ada daya dan
kekuatan selain dengan-Mu.”
Justeru, tahun berlakunya peristiwa Isra’ Mikrak
bukan sekadar tahun kesedihan atas kewafatan bapa saudara dan isteri baginda
SAW, bahkan ditambah lagi dengan keperitan dalam perjuangan iaitu penolakan
kaum Thaif dakwah yang dibawa oleh Nabi SAW, dengan cara menyakiti Nabi SAW.
Peristiwa Isra’ Dan Mikraj
Isra’ Mikraj merupakan mukjizat agung yang
diberikan oleh Allah SWT kepada Nabi SAW. Peristiwa ini berlaku dalam tempoh
satu malam sahaja dan ditemani oleh Jibrail AS. Allah SWT menjalankan Nabi SAW
dari tempat tidur baginda SAW iaitu di Mekah sehingga ke Baitul Maqdis dengan
menaiki buraq, kemudian bertemu dengan para nabi yang terdahulu dan baginda
mengimami solat secara berjemaah. Selepas itu Nabi SAW diangkat ke langit
sehingga ke Sidratul Muntaha untuk bertemu dengan Allah SWT.
Peristiwa ini berlaku dalam keadaan sedar dan Nabi
SAW dibawa jalan sehingga naik ke Sidratul Muntaha dalam keadaan berjasad dan
roh, bukan hanya roh sahaja. Ini merupakan pendapat majoriti ulama berkenaan
mukjizat mengenai peristiwa Isra’ Mikraj.[1]
Peristiwa ini disebutkan di dalam Al-Quran pada 2
tempat iaitu :
1- Dalam Surah Al-Isra’ pada ayat
yang pertama, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Maha suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya
(Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjid Al-Aqsa yang Kami
berkati di sekelilingnya untuk memperlihatkan keadaanya tanda-tanda (kekuasaan
dan kebesaran) Kami.”
2- Dalam Surah An-Najm pada ayat
ke-18, firman Allah SWT yang bermaksud :
“Sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari
sebesar-besar tanda-tanda (kebesaran dan keagungan) Tuhannya.”
Tanda-tanda yang besar di sini ialah ketika
peristiwa Isra’ Mikraj. Nabi SAW telah diperlihatkan mengenai keadaan ahli-ahli
syurga dan neraka. Dan Nabi SAW telah bertemu dengan Allah SWT.
Antara seksaan yang perlihatkan kepada baginda SAW
yang menimpa ke atas ahli-ahli neraka ialah :
1- Balasan mengumpat. Nabi SAW
melihat mereka yang melakukan dosa mengumpat di dalam neraka memakan
bangkai-bangkai.[2]
2- Balasan memakan harta anak yatim
secara zalim dan batil. Mereka dikenakan seksaan dengan memakan bara-bara api
sehinggalah terkeluar semula bara api tersebut dari dubur mereka, dan mereka
akan mengulanginya semula, sehinggalah tamat tempoh seksaan mereka atas dosa
memakan harta anak yatim secara zalim.[3]
3- Dosa orang yang memakan riba’.
Perut mereka dipenuhi dengan ular-ular yang hidup yang keluar masuk dari perut
mereka.[4]
Dan juga dosa-dosa lain seperti zina, orang yang
tidak mahu menunaikan zakat, orang yang melakukan fitnah dan tidak melaksanakan
amanah dengan baik. Selain itu Nabi SAW juga diperlihatkan dengan ganjaran bagi
mereka yang berjihad di jalan Allah iaitu baginda SAW melihat sekumpulan
manusia yang menanam tanaman kemudian menuai dan mendapatkan hasil pada
kemudian hari. Jibrail berkata :
“Mereka itulah orang yang berjihad di jalan Allah,
digandakan bagi mereka pahala sebanyak 700 kali ganda.”[5]
Baitul Maqdis Diberkati
Keterikan Isra’ Mikraj dengan Baitul Maqdis
menunjukkan bahawa petanda bagi kepentingan Baitul Maqdis ke atas umat Islam.
Bahkan dalam Surah Al-Isra’ pada ayat yang pertama Allah SWT menyebut bahawa
Baitul Maqdis merupakan tempat yang diberkati oleh Allah SWT. Firman Allah SWT
yang bermaksud :
“Maha suci Allah yang telah menjalankan
hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjid Al-Aqsa yang
Kami berkati di sekelilingnya untuk memperlihatkan keadaanya tanda-tanda
(kekuasaan dan kebesaran) Kami.”
Bahkan Baitul Maqdis menjadi tempat perhimpunan
bagi para nabi di malam hari dan menyaksikan bahawa pengiktirafan ke atas Nabi
SAW sebagai penghulu segala nabi dengan menjadi imam solat bagi para nabi.
Justeru, ia memang tempat yang diberkati dengan mukjizat Isra’ Mikraj apabila
tempat perhentian Nabi SAW sebelum dinaikkan ke langit dan juga tempat
perhimpunan para nabi sejak terdahulu.
Justeru, situasi pada hari ini juga menunjukkan
bahawa betapa penting dan bernilainya Baitul Maqdis dan Saidina Umar di zaman
pemerintahannya menjadi orang yang pertama membebaskan Baitul Maqdis daripada
jajahan Rom. Kemudian apabila Baitul Maqdis dijajah kembali oleh pihak Salib,
maka Panglima Solahuddin Al-Ayubi menjadi orang yang kedua yang membebaskan Baitul
Maqdis. Dan konflik pada hari ini dan tekanan yang diterima oleh rakyat
Palestin yang ditindas, siapakah yang akan menjadi panglima dalam
membebaskannya untuk kali yang ke-3? Maka inilah antara keberkatan yang
diberikan oleh Allah iaitu dengan sentiasa mengalirnya darah syuhada di
Palestin dalam jihad membebaskan Baitul Maqdis dari tangan penjajah. Benar
sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Akan ada sentiasa satu kelompok daripada umatku
yang akan memperjuangkan kebenaran, mereka tidak akan mampu disekat atau
dihalang oleh orang yang membenci mereka dan kelompok tadi akan terus berjuang
sehinggalah Allah menurunkan urusan-Nya.”[6]
Di dalam satu riawayat yang lain : “Di
Baitul Maqdis dan sekitar Baitul Maqdis”[7]
Nilai Baitul Maqdis Terhadap Umat Islam
Dr Yusuf Al-Qardhawi menyenaraikan 5 nilai Baitul
Maqdis terhadap umat Islam, iaitu :
1- Kiblat yang pertama sebelum
ditukarkan kepada Kaabah menjadi kiblat bagi umat Islam berdasarkan kepada
firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah pada ayat ke-150.
2- Tempat berlaku peristiwa Isra’
Mikraj, serta dinyatakan bahawa Allah memberkati Baitul Maqdis dan di
sekelilingnya, berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam Surah Al-Isra’ pada
ayat pertama.
3- Antara 3 masjid yang mempunyai
kelebihan yang besar. Nabi SAW menyebutkan di dalam hadis yang bermaksud :
“Janganlah kamu selalu pergi melancong melainkan
pada 3 tempat untuk kamu ziarah iaitu Masjidil Haram, Masjid Al-Aqsa dan
masjidku ini (Masjid An-Nabawi)”[8]
4- Tanah bagi para nabi. Kisah para
Nabi yang pergi ke Palestin (Baitul Maqdis di dalam Palestin), seperti Nabi
Ibrahim, Nabi Musa dan pengikutnya apabila diselamatkan daripada Firaun dan
tenteranya, dan Nabi Sulaiman. Kesemua kisah yang dipaparkan dalam Al-Quran
menyebut mengenai tanah yang diberkati yang merujuk kepada Palestin. Rujuk
Surah Al-Anbiya’ pada ayat ke-71dan 81, Surah Al-A’raf pada ayat ke-137 dan
Surah Saba’ pada ayat ke-18.
5- Tanah jihad. Hal ini berdasarkan
kepada Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Akan ada sentiasa satu kelompok daripada umatku
yang akan memperjuangkan kebenaran, mereka tidak akan mampu disekat atau
dihalang oleh orang yang membenci mereka dan kelompok tadi akan terus berjuang
sehinggalah Allah menurunkan urusan-Nya.”[9]
Di dalam satu riawayat yang lain : “Di
Baitul Maqdis dan sekitar Baitul Maqdis”[10]
Perjuangan Ke Baitul Maqdis Masih Belum Berakhir
Hari ini umat Islam masih lagi menanti panglima
sebagaimana Umar Al-Khattab dan Solahuddin Al-Ayubi yang berjaya membebaskan
Baitul Maqdis dari jajahan musuh. Selepas mereka, siapakan yang akan muncul
bagi membebaskannya buat kali ke-3? Perjuangan masih berterusan sehingga hari
kiamat sebagaimana janji Nabi SAW dalam hadis baginda SAW.
Justeru dalam memperingati Isra’ Mikraj ini, kita
dapat simpulkan beberapa perkara yang boleh diambil agar kita meneruskan
perjuangan Islam terutama terhadap kewajipan membebaskan Baitul Maqdis ialah :
1- Mehnah dan tribulasi dalam
perjuangan Islam merupakan asam garam dalam dunia perjuangan. Nabi SAW juga
diuji bahkan lebih berat daripada kita. Maka tidak perlu bersedih dengan mehnah
dan tribulasi, apa yang pasti kita merupakan makhluk yang mulia di sisi Allah
sekira kita beriman walau dicerca dan dicaci. Firman Allah SWT dalam Surah Ali
Imran : 139 yang bermaksud :
“Jangan kamu berasa hina dan sedih, kamu lebih
tinggi (mulia) sekiranya kamu benar-benar beriman.”
2- Perjuangan memerlukan pengorbanan
dan semangat juang yang tinggi. Seruan Islam tidak menjanjikan kemewahan dan
mempunyai tempoh yang diketahui. Halangan dan tentangan manusia terhadap seruan
Islam merupakan suatu kepastian, kerana mereka masih belum mengetahui. Namun
perjuangan tidak boleh dihentikan. Firman Allah SWT dalam Surah At-Taubah pada
ayat ke-42 :
“Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu
keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak seberapa jauh,
pastilah mereka mengikutimu, akan tetapi ia tempoh yang berpanjangan dan pasti
menerima kesusahan.”
3- Allah SWT tempat pergantungan
kita dalam perjuangan. Doa merupaksan senjata umat Islam. Nabi SAW berdoa
dengan sayu ketika pulang dari Thaif. Inilah perbezaan perjuangan Islam dengan
perjuangan taghut. Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisa’ pada ayat ke-104 :
“Sekiranya kamu merasa sakit sesungguhnya pihak
musuh juga merasai kesakitan sebagaimana kamu merasai sakit, dan kamu
mengharapkan Allah sedangkan mereka tidak mengharapkan.”
4- Kita merupakan rantai dalam
perjuangan yang membawa perjuangan Islam yang diwarisi daripada pejuang-pejuang
terdahulu. Pejuang dahulu juga telah merasai keperitan dan telah berkorban demi
perjuangan yang suci ini. Begitulah apabila Nabi SAW dalam tahun kesedihan maka
Allah mempertemukan baginda SAW dengan para nabi yang lain agar baginda SAW
tidak merasai keperitan baginda SAW bukan hanya baginda SAW yang merasai namun
ia juga dirasai oleh para nabi yang terdahulu dalam menegakkan Islam. Firman Allah
SWT dalam surah Al-Ahzab pada ayat ke-23:
“Di antara orang yang beriman tersebut ada orang
yang telah menepati apa yang mereka telah janjikan kepada Allah, maka di antara
ada yang telah gugur. Dan di antara mereka ada yang masih menanti (syahid) dan
mereka tidak mengubah (janji-Nya untuk berjuang di jalan Allah).”
6- Perjuangan tidak pernah berhenti
dan tamat. Pergolakan yang berlaku di dunia yang menyaksikan umat Islam
ditindas merupakan satu kewajipan yang mesti dilaksanakan bahawa perjuangan Islam
tidak pernah berhenti. Islam terus diperjuangkan sehinggalah manusia kembali
kepada Allah iaitu sehingga hari kiamat. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
“Akan ada sentiasa satu kelompok daripada umatku
yang akan memperjuangkan kebenaran, mereka tidak akan mampu disekat atau
dihalang oleh orang yang membenci mereka dan kelompok tadi akan terus berjuang
sehinggalah Allah menurunkan urusan-Nya.”[11]
Wallahu a’lam…
Disediakan oleh :
‘Izzati Farhana bt Mahadzir
Penasihat HEWI PMRAM 2012
Rujukan :
1- As-Sirah An-Nabawiyah, oleh Dr
Ali As-Solabi, cetakan Dar At-Tauzik Wa An-Nasyr
2- Fiqh As-Sirah, oleh Dr Muhamad
Said Ramadhan Buthi, cetakan Dar As-Salam
3- Al-Quds Qadhiyah Kulli Muslim,
oleh Dr Yusuf Al-Qardhawi, cetakan Maktabah Wahbah
[1] Imam Nawawi dalam syarahnya
ke atas Sahih Muslim, m/s 390 dan Ibnu Hajar dalam kitab Fathul Bari
Sumber : manhal.pmram
No comments:
Post a Comment