Sekurang-kurangya, terdapat empat
ayat di dalam Al-Quran yang mengaitkan kejadian hujan itu datangnya dari
awan-awan yang terbentuk di langit; berdasarkan kepada ayat maksud daripada
ayat Al-Quran :
“Dan Dialah (Allah) yang mengutuskan
angin sebagai khabar gembira yang datang dari rahmat-Nya hinggalah ia (angin)
membawa awan-awanan yang sarat (dengan air) lalu kami siramkannya buat
(mana-mana) negeri yang (tandus) mati,”-surah Al-A’raf, ayat 57,
“Tidakkah engkau mengerti bahawa
Allah menjadikan awan-awanan itu terhimpun sedikit demi sedikit kemudian
menggabungnya (dengan sebahagiannya). Seterusnya Ia menjadikannya satu kepulan
raksasa. (Dengan itu) engkau dapat melihat hujan keluar dari celah-celahnya
(awan)"-surah An-Nur, ayat 43,
“Allah-lah yang mengutuskan angin
seterusnya mengocakkan awan-awanan. Kemudian Ia membiarkannya tersedia di
langit sebagaimana yang Ia kehendaki dan menjadikannya potongan-potongan
kepulan yang banyak. Selepas itu engkau akan melihat hujan turun dari
celah-celahnya,”-surah Ar-Rum, ayat 48,
“Dan Allahlah yang mengutuskan angin
(untuk kemudiannya) mengocakkan awan-awanan seterusnya Kami perjalankannya ke
negeri yang buminya mati. Kemudian Kami hidupkan tanah tadi dengannya (hujan
yang turun dari awan-awanan),”-surah Al-Fathir, ayat 9.
Demikian sekaligus memperincikan
pengertian datangnya hujan itu dari ‘langit’ seperti maksud daripada ayat
Al-Quran :
“Dan Allah menurunkan air (hujan)
dari langit kemudiannya menghidupkan tanah-tanah yang (tandus) mati,”- ayat 164 surah
Al-Baqarah dan lain-lain.
Ertinya, dapatlah ditentukan
pengertian ayat-ayat seumpama ini dengan bahawa hujan itu datangnya dari arah
langit di mana hujan tadi berasal dari awan-awan yang berisi titisan air.
Perkara ini sudah pun diperincikan
oleh Al-Quran sejak seribu empat ratus tahun dahulu sebelum diterokai oleh
ahli-ahli sains dalam seratus tahun ini. Dengan ini membuktikan Al-Quran
bukanlah seperti mana-mana kitab agama di dunia bahkan diyakini bahawa ia
adalah wahyu dari Allah SWT yang diturunkan kepada junjungan besar Nabi
Muhammad SAW. Buktinya kitab suci ini adalah satu-satunya kitab suci yang
sentiasa diperbahaskan perkara yang dikemukakannya serta ‘sabar’ menempuh ujian
masa walaupun mungkin di peringkat awalnya dikecam dan dikritik kononnya apa
yang dikemukakan olehnya itu bertentangan dengan penemuan semasa tetapi
akhirnya selepas penelitian dan penyelidikan, kebenarannya diakui oleh semua
pihak.
Ketika kajian sains menemukan kitaran
hujan yang berasal dari laut atau secara spesifiknya wap-wap air laut yang
tersejat ke langit akibat panas matahari lalu berlakulah kondensasi yang
membentuk awan-awanan, pada peringkat awalnya kelihatan Al-Quran tumpas di
tangan penemuan sains tetapi akhirnya seperti biasa sains kembali akur dengan
‘pendirian’ Al-Quran dengan ‘kesederhanaan’nya yang terlihat melalui
konteks-konteks ayat dan kadar-kadar pengemukaannya.
Tujuan Al-Quran menyebutkan
sedemikian ialah untuk memperlihatkan kekuasaan Allah SWT seterusnya diakui
kekuasaan-Nya dan akhirnya mentauhidkan-Nya. Demikian tidak menafikan wujudnya
kitaran-kitaran ataupun peringkat-peringkat kejadian alam yang didiamkan oleh
Al-Quran. Ini kerana Al-Quran ialah wahyu pedoman buat manusia yang bergelar
mukmin dan bukanlah kitab yang peranan utamanya ialah menyebut-tentukan
peringkat-peringkat kejadian alam semata.
Merujuk kepada kitaran hujan ini,
ketika Al-Quran menjelaskan kitaran ini, ia hanya ‘memulakannya’ dari awan-awan
yang terkumpul di langit. Persoalan dari mana datangnya awan-awan ini didiamkan
oleh Al-Quran. Berkemungkinan isyarat halus buat para mukmin, “Cukuplah kitaran
hujan setakat ini buat kamu mengakui kekuasaan Allah SWT seterusnya
mentauhidkan-Nya,”. Diamnya Al-Quran dalam persoalan ini bukanlah menafikan
wujudnya baki-baki kitaran hujan sebelumnya apalagi untuk dikatakan Al-Quran
tidak mempunyai pengetahuan tentang itu. Mahasuci Allah daripada bersifat
dengan demikian! Adakah mesti Al-Quran menjelaskan semua kejadian-kejadian
alam? Jika ia dipenuhi dengan fakta-fakta sains, Al-Quran hanya tinggal menjadi
ensiklopedia sains. Ini menyimpang dari tujuan asal ia diturunkan sebagai
pedoman sejagat buat para mukmin.
Justeru, itu bukanlah memaksa para
mukmin untuk menghentikan kajian sains tentang kitaran hujan setakat peringkat
kejadian awan sahaja. Realitinya, sebahagian mufassirin ada membincangkannya.
Imam Ibnu Katsir melalui tafsirnya tidak pun menolak terbentuknya awan-awan di
langit hasil dari wap-wap air dari laut. Begitu juga Sidi Abdul Qadir Al-Jailani
melalui tafsir sufinya secara tidak langsung. Syeikh Dr. Wahbah Az-Zuhaili pula
jelas-jelas mengatakan sumber hujan ini datangnya melalui wap-wap air laut yang
tersejat dengan memesrakan penemuan sains ini dengan apa yang diutarakan oleh
Al-Quran.
Dari sudut lain, runtuhnya dakwaan
yang mengatakan anggapan bahawa hujan itu berasal dari laut atau secara
spesifiknya wap-wap air laut adalah pandangan Muktazilah semata-mata! Jika
benar, mengapa pula mufassirin seperti Ibnu Katsir, Abdul Qadir Al-Jailani,
Wahbah Az-Zuhaili tanpa segan silunya ke arah mendokong kenyataan ini. Jika
benar sekalipun ia datangnya dari Muktazilah, ia tidak pun memudaratkan
pendokong-pendokong kenyataan ini dari kalangan Sunni. Demikian kerana
Muktazilah tidak pernah pun meletakkan bicara asalnya hujan dari laut semata
sebagai dasar-dasar akidahnya! Lagipun, akidah jenis apakah yang menjadikan isu
datangnya hujan dari air laut sebagai pegangan mereka yang utama? Akhirnya,
pandangan ini tinggal menjadi semata-mata pandangan dan bukanlah ciri eksklusif
bagi golongan-golongan tertentu. Paranoid terhadapnya pula dilihat sebagai
melucukan.
Oleh itu, pentingnya berlaku adil dan
waras dalam berfikir. Lebih-lebih lagi jika perkara-perkara yang berkaitan
dengan kejadian-kejadian alam yang memerlukan analisa yang halus sebelum
membuat sesuatu keputusan. Tidak cukup hanya memetik sepotong dua nas-nas dari
mana-mana sumber, ditambah lagi dengan tafsiran yang semberono dan tergesa-gesa
tanpa mengambilkira mujmal-mufassalnya, am-muqayyadnya serta
mubham-mufassarnya. Lebih buruk, jika disilap tafsirkan kemudian menyalahkan
pula penemuan-penemuan yang sudah sekian lama diterima umum. Sepatutnya
dinasihatkan juga supaya tidak melakukan apa-apa tindakan yang merugikan Islam.
Wallahu a'lam
Disediakan oleh :
Mohd Fadhlan Mohd Fadzil
Kuliah Usuluddin, Jabatan Hadis,
Universiti Al-Azhar, Kaherah
**Telah disemak oleh anggota MANHAL
PMRAM 2012
Rujukan:
1.Al-Quran
2.Tafsir Ibnu Katsir oleh Imam Ibnu
Katsir, Maktabah Al-Iman
3.Tafsir Al-Jailani oleh Sidi Abdul
Qadir Al-Jailani, Markaz Al-Jailani Lil Buhus Ilmiyyah
4.Tafsir Al-Munir oleh Dr. Wahbah
Az-Zuhaily, Darul Fikr
Sumber : manhal.pmram
No comments:
Post a Comment