Saturday, June 23, 2012

Ribat KPIPM : Isu Umat Islam Dicakna Menuju Ramadhan



KAHERAH, 22 Jun – Sempena menyambut bulan Sya’ban yang mulia ini, Keluarga Pelajar-Pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) telah mengadakan Program Ehya’ Jum’ah yang dikelolai oleh Biro Dakwah Dan Tarbiah KPIPM. Program yang melibatkan seluruh anak Perak yang menuntut di bumi Anbiya’ ini adalah bertujuan untuk melahirkan golongan mahasiswa yang berperibadi unggul seiring dengan usul yang dibawa oleh KPIPM pada tahun ini.

Selesai solat Maghrib berjemaah, program yang bertempat di Wisma Darul Ridzuan A telah dimulakan dengan alunan burdah secara beramai-ramai. Seterusnya majlis yang dipengerusikan oleh saudara Adil bin Mohd Fadzil merangkap Ketua Biro Dakwah Dan Tarbiah KPIPM 2011/2012 telah diserahkan kepada saudara Ikmal Fikri Bin Mah Ali mahasiswa pengajian Syariah Islamiah tahun satu Universiti Al-Azhar Kaherah bagi mengepalai bacaan yaasin pada malam  itu.

Selesai bacaan yaasin, program pada malam itu diteruskan lagi dengan penyampaian tazkirah oleh saudari Nur Shuhada Binti Hashifuddin mahasiswi kuliah Syariah Islamiah tahun tiga Universiti Al-Azhar Kaherah.

Memetik dari ayat 30 surah Al Fussilat, beliau telah mengingatkan kepada semua hadirin mengenai kepentingan amalan istiqamah dalam menjalani kehidupan seharian sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini. Disamping itu, beliau juga telah menerangkan 8 cara untuk sentiasa beristiqamah serta mengingatkan supaya segala amalan baik yang dilakukan sepanjang fatrah imtihan yang lepas akan berterusan walaupan fasa Imtihan kian berakhir. Selasai solat Isyak dan solat hajat berjemaah Program Ehya Jum’ah ditangguhkn dengan semua hadirin saling bersalam salaman.


Pada keesokan paginya pula Program Ehya’ Jum’ah diteruskan lagi dengan Qiamullail Perdana yang bermula seawal jam 2.20 pagi. Selasai solat Subuh berjemaah, program pada pagi itu diteruskan lagi dengan Ribat KPIPM yang disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Muhammad Abdul Malik Bin Abdul Karim , merangkap Penasihat Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2012 sebagai santapan rohani pada pagi itu.

Beliau menyentuh beberapa perkara mengenai peristiwa Israk mikraj, bulan Ramadhan serta beberapa isu semasa umat Islam yang berlaku pada hari ini yang perlu di ketahui oleh setiap induvidu muslim. Sesudah itu program Ehya’ Jum’ah pada minggu ini telah ditangguhkan dengan bacaan tasbih kaffarah dan surah Al-Asr.

No comments:

Post a Comment

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024 Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2023/2024 KAHERAH, 17 & 18...