Friday, December 30, 2011

Adakah Kita Golongan Yang Bekerja



 


Adakah Kita Golongan Yang Bekerja

Golongan Yang Beralasan

            Soalan ini biasanya lahir dalam bentuk sindiran atau rasa curiga daripada mereka yang berada dalam jamaah. Soalannya : Adakah jamaah ini jamaah yang praktikal? Atau adakah anggota jamaah ini adalah orang-orang yang praktikal juga? Orang yang bertanya ini mungkin terdiri daripada salah satu kumpulan manusia berikut :-

Pertama       :Seorang yang tidak bertanggungjawab dan hanya mementingkan   diri sendiri.

Kedua           :Orang yang hidup dalam dunia sendiri, mereka tiada tujuan, tiada  wawasan dan tiada      pegangan.

Ketiga           :Orang yang gemar bermain bahasa, suka melahirkan kata-kata yang berbelit dan cenderung melahirkan ucapan yang hebat-hebat supaya para pendengar akan memuji mereka sebagai orang yang bijak.

Keempat      :Orang yang mahu melemahkan semangat orang yang menyeru mereka supaya kelemahan pendakwah ini nanti akan menjadi alasan untuk mereka terus berpeluk tubuh, culas dan menjadi sebab untuk tidak             beramal. Golongan-golongan ini ibarat seorang lelaki yang menyiapkan pedang yang tajam, tombak yang berkilauan dan pelbagai senjata lain kemudian setiap malam melihat kesemua senjata ini sambil menunjuk rasa kesalnya kerana tiada seorang musuh pun di hadapannya untuk dia memperlihatkan kehebatan dan keberaniannya.

Inilah yang diungkapkan oleh seorang penyair :

Apabila si pengecut bersendirian di tengah medan ia akan mencabar mengangkat senjata   menuntut peperangan.
Ayuh bekerjalah!!! Hanya orang pengecut dan pemalas sahaja yang beralasan..

Golongan Yang Bersungguh Dalam Bekerja
            Manusia seperti ini yang diibaratkan umpama permata yang berharga, semangat mereka tinggi, jiwa mereka suci, mereka mahu dan sentiasa bersedia untuk bekerja.
            Mereka berada di barisan hadapan sebuah Jamaah yang bangkit mengajak manusia supaya bekerja dan bergabung bersama mereka, bekerja dalam kumpulan mereka menuju ke matlamat yang menjadi harapan dan impian setiap muslim dan mukmin.
            Golongan seperti ini telah melalui pengalaman yang banyak namun tidak pernah berputus asa. Mereka bekerja setiap masa sehingga beroleh apa yang diidamkannya.
            Oleh itu, kita mestilah bersungguh-sungguh dalam bekerja sekalipun pernah terkandas, sekali jatuh, tidak selamanya jatuh, sesungguhnya Allah s.w.t suka apabila hambanya melakukan pekerjaan dengan bersungguh-sungguh.

Hukum Berkerja Dalam Jamaah

Terdapat dalil yang menyatakan kewajipan bekerja di dalam jamaah seperti berikut :
            “ Dan berpenganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu   bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu. Lalu menjadilah kamu kerana nikmat Allah, orang-orang yang berusaha : dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah  menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu, agar kamu mendapat pertunjuk.”
                                                                                      (Surah Ali-Imran :        103)

Hablullah (tali Allah) di sini ialah Al-Quran. Pendapat ini diriwayatkan oleh Saidina Ali r.a dan Abu Sa’id Al-Khudri r.a daripada Rasulullah s.a.w dan juga riwayat Mujahid dan Qatadah. Ayat di atas memberikan maksud Hablullah ialah kebenaran yang diikuti oleh Rasulullah s.a.w. menurut riwayat Ibnu Mas’ud maksud Hablullah ialah jamaah.

Imam Al-Qurtubi berkata :

            “ Kesemua makna itu hampir sama. Sesungguhnya Allah s.w.t memerintahkan (umat Islam)    supaya bersatu padu dan melarang mereka dari perpecahan. Sesungguhnya perpecahan adalah     kemusnahan dan Jamaah adalah kejayaan. Semoga Allah merahmati Abdullah bin Al-Mubarak yang menyebut : “ Sesungguhnya jamaah adalah hablullah. Justeru itu berpeganglah kalian semua         dengannya, dengan ikatan yang kukuh bagi sesiapa yang patuh ”                                                                                                     
                                                                                                                                - Tafsir Qurtubi -

Al-Jasas pula berkata :

            “ Ia adalah perintah supaya bersatu-padu dan larangan dari berpecah belah. Mereka semua diperintahkan supaya melazimi perpaduan dan bersatu diatasnya. ”             
                                                                           - Abu Bakar Al-Jasas(Ahkam Al-Jasas) -

“ Sesungguhnya meninggalkan sikap saling membantu dalam mengembalikan agama Allah ke alam     wujud adalah jenayah terbesar dilakukan oleh golongan yang berdiam diri dan malas untuk membina   semua agama ini. Ini kerana kewajipan menyeru kearah perkara makruf dan mencegah mungkar merupakan kewajipan terbesar sekali dalam menghampirkan diri kepada Allah ”.
                                                                                                - Dr. Abdullah Azzam -


6 comments:

  1. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  2. Halo, nama saya Amber Shaw dan saya di sini untuk merekomendasikan Anda kepada pemberi pinjaman yang sah yang memberi saya pinjaman $10.000,00, namanya adalah Tuan Otto dari Mobil Funds Inc., silakan hubungi dia hari ini untuk aplikasi pinjaman Anda melalui email: mobilfunding1999@gmail.com menghubungi dia hari ini dan berterima kasih kepada saya nanti karena dia benar-benar orang yang dapat diandalkan dan dapat dipercaya.

    ReplyDelete
  3. Anda boleh mencapai Ibu melalui
    e_mail :::: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com
    Sekiranya anda melihat iklan ini, sila beri diri anda bertuah kerana jawapan pencarian anda akhirnya berakhir kerana saya dapat menyatakan dengan jelas bahawa percubaan pertama dan satu-satunya untuk mendapatkan pinjaman dari organisasi berprestij ini sememangnya curang dan kebaikan berita adalah bahawa pada tahun ini 2020 dan juga berita baik lain adalah mereka boleh memberi pinjaman sebanyak Rm3.7juta dalam seberapa banyak yang anda boleh membuktikan kepada mereka bahawa anda boleh membayar ansuran bulanan secara tetap .. saya sangat gembira bahawa saya pinjaman Rm350k sememangnya berjaya kerana pada masa sekarang ini sangat sukar untuk mencari pemberi pinjaman yang asli tetapi rahmat Allah bercakap untuk saya bahawa saya tidak jatuh ke tangan penipu Jika anda memerlukan pinjaman tidak kira lokasi anda di Malaysia (Kuala Lumpur, Melaka, Kota Kinabalu, Kota Baharu dan sebagainya..)
    anda bebas untuk memohon walaupun mereka yang berada di luar Malaysia boleh:::::::Anda boleh menghubungi saya melalui
    e_mail::::::nurfazura294@gmail.com
    Telefon::::+60142279107
    W/A:::::::::+60142279107

    ReplyDelete
  4. "wa-Alaikumussalam wa-Rahmatullah,"
                                   CERITA KEHIDUPAN BENAR

    Saya terkenal sebagai Mikhail Irfan Aqil seorang bapa, suami, saudara lelaki dan rakan saya dari (Putrajaya) Malaysia dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan dan tidak ada yang dapat meminjam wang saya untuk menyelesaikan projek perniagaan saya bermula beberapa bulan lalu . Saya telah ditipu oleh beberapa agen palsu yang mendakwa mereka dapat membekalkan saya dengan bahan mentah untuk pengeluaran

    Saya menjadi fraustrasi dan jika tidak untuk isteri saya, saya akan melakukan perbuatan bunuh diri kerana kesakitan itu terlalu banyak dan semua harapan hilang yang membuat saya mula hidup dari awal lagi dan ia tidak mudah sehingga saya bertemu ONE BILION RISING FUND sebuah syarikat pinjaman

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman selepas saya menghubungi penguji syarikat yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak takut bahawa syarikat itu akan meminjamkan wang saya selagi saya boleh memberikan mereka requiremet yang merupakan beberapa maklumat peribadi dan saya lakukan jadi selepas saya melalui semua proses yang mereka meminjamkan wang mereka kemudian memberitahu saya bahawa saya telah dijumpai layak untuk pinjaman dan diminta untuk menunggu dan kejutan saya geatest saya mendapat dikreditkan dan ini membuat hidup saya lebih baik hidup dan dan sangat berterima kasih kepada Allah, Isteri saya dan kepada

    ONE BILLION RISING FUND
    GMAIL "" "" "onebillionrisingfund@gmail.com

                          UNTUK MENGHUBUNGI AKU
    Mikhail Irfan Aqil
    mikhailirfanaqil@gmail.com
    IG :: Mikhail Irfan
    RM::100.000.00
    TEL::+60142260128

    ReplyDelete
  5. Saya Miluliua lius dari Indonesia, saya menggunakan Covid-19 Virus kali ini untuk memperingatkan semua kolega, saudari dan saudara lelaki saya di Indonesia. Siapa yang mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. Satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman asli kepada Anda adalah RIKA ANDERSON LOAN AND FOREX TRADING INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman dari mereka pada April 2020. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir 4 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Tetapi ibu RIKA ANDERSON mengembalikan impian saya. Ini adalah alamat email asli mereka: Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Whatsapp +1 (323) 689-3663.
    Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda mau. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran.
    Email: Miluliualius@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...