Solat Sunat Terawih
Merupakan solat sunat 2 rakaat
(berserta satu salam) yang khusus pada bulan Ramadan sahaja. Ia merupakan salah
satu anugerah yang diberikan di dalam bulan Ramadan. Waktu untuk melakukan
solat sunat terawih ialah selepas waktu Isyak dan sebelum masuk waktu Subuh.
1) Solat tahajud
2) Solat duha
3) Solat terawih
DALIL PENSYARIATAN
Aisyah raidallahu
‘anha berkata Nabi SAW keluar ke masjid untuk bersolat pada waktu
malam (bulan Ramadan). Maka sahabat melihat baginda solat, lalu mereka solat
bersama-sama baginda SAW, sehingga semakin hari sahabat semakin ramai
(dikatakan masjid penuh). Pada hari ketiga atau keempat sahabat menunggu
kedatangan Nabi SAW, namun baginda SAW tidak keluar. Tatkala subuh, sahabat
menghadap Nabi SAW lalu baginda SAW bersabda,
أَمّا بَعْدُ إِنَّهُ لَمْ يَخِفْ
عَلَيَّ شَأْنُكُم اللَيْلَة وَلَكِنِّي خَشِيتُ أن تفْرضُ عَلَيْكُم صلاةُ الليل
فَتُعْجِزُوا عنها
"Sesungguhnya tidaklah ia menegah akan aku untuk
keluar (untuk solat terawih pada malam seterusnya) melainkan aku bimbang kamu
akan merasakan ia adalah fardu dan akhirnya kamu tidak akan mampu lakukannya." (Ibnu
Hibban)
Ini adalah dalil
yang menunjukkan solat sunat terawih dilakukan pada malam Ramadan. Di dalam
riwayat yang diceritakan oleh Aisyah raidallahu ‘anhumenunjukkan
solat terawih merupakan solat sunat dan bukannya fardhu kerana pada malam ke-3
atau ke-4[3],
ketika para sahabat sedang menunggu dengan kehadiran yang begitu ramai sehingga
masjid ketika itu menjadi sempit, Nabi Muhammad SAW tidak keluar kerana bimbang
para sahabat akan menganggap bahawa solat terawih merupakan suatu kewajipan ke
atas mereka pada setiap malam Ramadan.
Cara melakukan solat sunat terawih
Solat sunat terawih
dilakukan khusus di dalam bulan Ramadan sahaja dan sudah dikira melakukan solat
terawih walaupun melakukannya berseorangan. Namun, disunatkan untuk berjemaah
di masjid. Dan sunat ketika solat terawih menghidupkan bacaan al-Quran, selain
daripada surah-surah lazim. Afdal menghabiskan satu juzuk satu malam, untuk
mengkhatamkan al-Quran di dalam solat terawih. Solat terawih dilakukan 2 rakaat
satu salam sehingga 8 rakaat atau 20 rakaat. Disunatkan juga melakukan solat
witir selepas solat terawih.
Bolehkah melakukannya 4 rakaat satu salam?
Tidak sah melakukan
solat terawih dengan 4 rakaat (atau lebih) dengan satu salam sekiranya orang
tadi melakukannya dalam keadaan sengaja dan mengetahui bahawa solat terawih itu
dilakukan dengan 2 rakaat berserta satu salam. Sekiranya tidak tahu, maka tidak
mengapa dan solat yang dilakukannya tadi dikira sah.[4]
Kisah solat terawih di zaman Khalifah Sayidina Umar Radiallahu
‘Anhu
Pada zaman khalifah
Sayidina Umar raidallahu ‘anhu, ketika bulan Ramadan umat Islam di
Madinah yang berhimpun di masjid semakin ramai. Bahkan menjadi berpuak-puak
dalam satu masjid mengerjakan solat terawih. Kemudian bagi menyelaraskan, Sayidina
Umar raidallahu ‘anhu pada ketika itu menghimpunkan supaya
menjadi satu kelompok atau jemaah sahaja. Maka dihimpunkan orang Islam
ketika itu di belakang Ubai bin Ka'ab.[5]
8 rakaat atau 20 rakaat?
Khilaf di antara
manusia pada zaman sekarang adalah berapakah rakaat sebenar bagi solat terawih?
Ada sesetengah yang mengatakan 8 rakaat kerana Rasulullah SAW hanya melakukan 8
rakaat sahaja ketika bersama para sahabat. Sebahagian yang lain pula mengatakan
20 rakaat.
Bagi mereka yang
mengatakan solat terawih adalah 8 rakaat, mereka mengambil hujah daripada kisah
yang berlaku pada zaman Nabi SAW melakukan solat terawih dan para sahabat yang
mengikutinya.
Namun dalil dan
hujah yang banyak menunjukkan solat terawih itu 20 rakaat. Akan disebut
sebahagian sahaja di sini. Antaranya ialah:
Di dalam kitab
fikah Hasyiah Baijuri, oleh Imam Baijuri menulis di dalam kitabnya
bahawa Nabi SAW dan para sahabat ketika itu melakukan solat terawih sebanyak 20
rakaat dengan cara 8 rakaat secara berjemaah dan baki rakaat, baginda SAW dan
sahabat melakukannya di rumah masing-masing. Dikhabarkan sekiranya melalui di
tepi rumah-rumah mereka ketika itu, maka akan kedengaran seperti bunyi lebah.
Di dalam kitab Mausu'ah
Yusufiah karangan Ustaz Doktor Yusuf Khattor Muhammad, beliau
menyatakan bahawa pendapat daripada Mazhab Hanafi, Syafie dan Hanabilah solat
terawih di sisi mereka adalah 20 rakaat dengan menyatakan para sahabat di zaman
Umar, Usman dan Ali melakukan sebanyak 20 rakaat[6].
Imam Syafi'e
berkata, “Kami mendapati umat Islam di Makkah melakukan solat terawih sebanyak
20 rakaat.[7]
Daripada Malik bin
Anas daripada Yahya bin Abi Sa'id Al-Ansori berkata, “Sesungguhnya Umar
Al-Khattab mengarahkan manusia ketika itu untuk solat terawih sebanyak 20
rakaat.”[8]
Daripada Ibnu Abbas raidallahu
‘anhu berkata, “Adalah Nabi Muhammad SAW mengerjakan solat terawih di
dalam bulan Ramadan sebanyak 20 rakaat dan solat witir.”[9]
Justeru, tiada
masalah untuk melakukan solat terawih sebanyak 20 rakaat kerana terdapat lagi
banyak hujah yang jelas. Walaupun begitu, solat sunat terawih sudah terhasil
walaupun hanya melakukan 2 rakaat sahaja.[10]
Tazkirah mengiringi solat terawih
Berlaku juga
pertanyaan berkenaan dengan beberapa tempat yang melakukan solat terawih dan
diiringi dengan tazkirah sama ada sebelum solat, ketika rehat sebentar selepas
habis 4 rakaat atau 8 rakaat atau selepas 20 rakaat. Melakukan tazkirah
bukanlah satu masalah. Bahkan di antara tujuan solat itu sendiri dikerjakan
adalah cara mendidik jiwa manusia agar mencegah perkara maksiat dan keji.
Jika
kita lihat kembali, apa yang menjadi masalah untuk melakukan tazkirah? Bukannya
tazkirah tersebut dilakukan sewaktu sedang solat. Sekiranya dilakukan sewaktu
solat memanglah tidak boleh dan batalnya solat tersebut kerana dikira
berkata-kata apatah lagi dengan menggunakan bahasa Melayu. Maka tiada masalah
tazkirah dilakukan sama ada pada awal solat atau ketika rehat sebentar di
tengah-tengah solat atau selepas selesai 20 rakaat.
Bahkan,
tazkirah merupakan satu jalan untuk mengingatkan manusia yang sedang berhimpun
dalam solat terawih pada ketika itu. Hal ini kerana pada zaman sekarang, bukan
semua yang faham dan dapat mengambil iktibar daripada hasil bacaan imam ketika
solat. Rata-rata mereka tidak faham, lebih-lebih lagi mereka yang tidak
menguasai bahasa Arab. Maka, tazkirah yang dilakukan di luar ini merupakan satu
alternatif yang baik bagi mengajar dan mendidik manusia pada ketika itu.
Tambahan pula, tazkirah itu dapat disampaikan kepada orang ramai yang sedang
berhimpun dan di dalam bulan Ramadan.
"Oleh itu berilah peringatan (kepada umat manusia dengan
ajaran al-Quran), kalau-kalau peringatan itu berguna (dan sudah tentu berguna).
Kerana orang yang takut (melanggar perintah Allah) akan menerima peringatan
itu.” (Surah Al-'ala : 9-10)
wallahualam
** petikan daripada
buku "Ramadhan : Puasa & Iktikaf" karangan Muhamad
Zuhaili Saiman, cetakan pertama 2009, Izin Terbit Persekutuan Melayu
Republik Arab Mesir (PMRAM)
[1] Solat nawafil
ghaira tabi'ah lil faraid – solat sunat yang tidak beriringan dengan solat
fardu, berbeza dengan solat sunat rawatib yang beriringan dengan solat fardu.
[3] Berlaku banyak pendapat,
yang paling mayshur nabi Muhammad SAW keluar 3 malam sahaja iaitu pada malam
ke-23, 25 dan 27.
[5] Di dalam
kitab Hasyiah Baijuri dinyatakan bahawa muslimat ketika itu dihimpun di
belakang Sulaiman Abu Hathamah.
[7] Fiqh
sunnah dan At-Tirmizi - الموسوعة
اليوسفية في أدلة الصوفية karangan Ustaz Doktor Yusuf Khattor Muhammad
[8] Al-Mughni
Li Ibni Qadamah - الموسوعة اليوسفية
في أدلة الصوفية karangan Ustaz Doktor Yusuf Khattor Muhammad
[9] Ibnu Abi
Syaibah - الموسوعة اليوسفية في أدلة الصوفية karangan
Ustaz Doktor Yusuf Khattor Muhammad
[10] Kitab التقريرات السديدة في المسئل المفيد bab
puasa karangan Syeikh Hasan ibnu Ahmad ibnu Muhammad Al-Kaf.
Sumber :manhal.pmram
No comments:
Post a Comment