Monday, January 21, 2013

KPIPM Meneruskan Agenda Tarbiah


KAHERAH, 17 JANUARI 2013 - Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sekali lagi telah melaksanakan Program Ehya’ Jum’ah dengan jayanya. Antara yang menarik pada kali ini, KPIPM telah  menyajikan kepada semua ahli yang hadir pengisian rohani melalui  Tazkirah Duet. Tazkirah Duet tersebut telah disampaikan oleh Ustazah Siti Salamah binti Hamzah, Graduanita Kuliah Bahasa Arab Universiti Al-azhar, Kaherah dan Ustazah Noriah binti Mohd Zahid, Graduanita Kuliah Usuluddin Tafsir, Universiti Al-Azhar Kaherah.

Tazkirah tersebut mengupas sedikit sebanyak tentang kecintaan kita kepada Nabi Muhammad SAW. Adakah kita benar-benar mencintai baginda dengan seluruh jiwa raga. Tazkirah tersebut juga mengkisarkan tentang peranan kita selaku mahasiswa dengan kezaliman yang dihadapi oleh saudara-saudara kita yang ditindas di Syria, Palestin, Rohingnya dan sebagainya. Mahasiswa adalah aset kepada negara untuk meletakkan kalimah Allah ditempat yang tertinggi.

Pada keesokan paginyapula, bertempat di Wisma Darul Ridzuan A, Program diteruskan dengan tazkirah subuh. Pada kali ini, KPIPM menampilkan Ustazah Nurul Safinas binti Mohajir selaku Ketua Unit Kebudayaan, Kesenian, dan Kemasyarakatan Hewi PMRAM merangkap Hewi Angkat PMRAM Cawangan Perak. Beliau telah berkongsi tentang keperibadian pemimpin Islam yang terunggul iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz yang patut dicontohi dari segi kepimpinan, akhlak, dan sebagainya. “Mahasiswa tidak akan terkecuali dari sudut kepimpinan. Kepimpinan adalah prasyarat kepada jatuh bangunnya sesebuah negara” Ujar beliau.

Majlis ditutup dengan tasbih kifarah dan surah Al-asr.

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM