Sunday, July 31, 2011

KPIPM Bersama Seluruh Mahasiswa Mesir Di Dalam Isu Mahasiswa

KAHERAH, 30 Julai - Baru-baru ini, satu perhimpunan aman telah diadakan di Hayyu ‘Asyir seiring dengan perhimpunan BERSIH 2.0 yang diadakan di Kuala Lumpur, Malaysia.

Perhimpunan tersebut disertai oleh pelajar-pelajar yang kebanyakkannya menuntut di Universiti al-Azhar, Mesir.

Dilaporkan anak-anak Perak juga menyertai perhimpunan aman tersebut. Dianggarkan 40 orang anak Perak telah menyertai perhimpunan tersebut.

Oleh yang demikian, KPIPM yang diwakili oleh saudara Mohammad Omar Adam, Timbalan Yang Dipertua, saudara Ibnu Abbas Azizuddin, Setiausaha Agung dan saudara Mohamad Dollah, Ketua Biro Pelajaran dan Ilmiah telah berjumpa sendiri dengan Pegawai HEP Perak Mesir, Encik Abdul Muhaimin bin Abdul Majid bagi mendapatkan kepastian.

Beliau telah menafikan senarai 40 nama tersebut disenaraikan oleh beliau sepertimana yang didakwa oleh beberapa pihak. Beliau menyatakan segala urusan pengumpulan nama tersebut dilakukan oleh Education Malaysia Egypt.

Apabila ditanya berkenaan tindakan yang akan diambil, beliau hanya menunggu keputusan dari Malaysia dalam mengambil tindakan susulan.

Dalam pada itu, KPIPM bertegas agar segala hak mahasiswa mahupun berkaitan dengan zakat dan hak bersuara perlu dipertahankan dari segala jenis ugutan.

KPIPM juga tidak akan memberikan ruang kepada pihak-pihak yang cuba menzalimi mahasiswa Islam di bumi Mesir ini.

KPIPM juga sentiasa bersedia untuk turun membantu bersama mahasiswa Islam dalam mempertahankan hak mahasiswa daripada dizalimi.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...