PENGENALAN
Al Arqam merupakan gerakan agama di Malaysia
yang diasaskan oleh Ustaz Ashaari
Muhammad bersama beberapa orang sahabat beliau pada tahun 1968 di Kampung Datuk
Keramat, Kuala Lumpur. Ia juga dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan telah mengembangkan pengaruhnya
dikalangan berbagai lapisan masyarakat Islam di seluruh Malaysia. Ajaran-ajaran Al-Arqam mendapat sambutan
sebilangan masyarakat yang menganggapnya sebagai sebuah badan dakwah yang unggul
sebelum ia dianggap sesat dan diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada Ogos
1994. Kumpulan ini menyebarkan kegiatan dakwah Islam melalui bidang pendidikan,
penerangan, penerbitan, perusahaan,perniagaan, perubatan, dan pertanian.
Pengasasnya Ustaz Ashaari Muhammad adalah
bekas seorang guru Agama yang berkelulusan Sekolah Menengah Maahad Hisyamuddin,
Kelang Selangor dan meninggal dunia di Hospital Ipoh pada 13 Mei 2010 akibat
jangkitan paru-paru. Jenazah beliau telah dibawa ke Rembau, Negeri Sembilan
selepas solat jenazah di Ipoh.
SEJARAH
Nama Al-Arqam diambil daripada nama sahabat
Nabi, Arqam bin Abi Arqam. Bermula dengan 10 hingga 12 orang ahli Al-Arqam pada
tahun 1968, kemudian bertambah kepada 40 orang ahli (1976).
Menurut Ann Wang Seng keahlian Al Arqam bertambah secara mendadak pada tahun-tahun berikutnya sehingga pada tahun 1987 Al Arqam mencatat sekitar 5,000 hingga 6,000 keahlian. Bancian Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1994 dianggarkan seramai 6,000 pengikut yang fanatik dan 15,000 simpatisan. Utusan Melayu (4 Julai 1994) pula melaporkan seramai 10,000 pengikut.
Menurut Ann Wang Seng keahlian Al Arqam bertambah secara mendadak pada tahun-tahun berikutnya sehingga pada tahun 1987 Al Arqam mencatat sekitar 5,000 hingga 6,000 keahlian. Bancian Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri pada tahun 1994 dianggarkan seramai 6,000 pengikut yang fanatik dan 15,000 simpatisan. Utusan Melayu (4 Julai 1994) pula melaporkan seramai 10,000 pengikut.
Aktiviti Darul Al-Arqam bermula pada 1971-72
di Kampung Datuk Keramat dan mendapat perhatian dan penerimaan ramai setelah
bertapak di kawasan seluas 5 ekar di Kampung Sungai Pencala, Damansara pada
1973-75.
Al Arqam telah berjaya mempengaruhi golongan
Muda dan Dewasa yang berminat untuk mengamalkan ajaran Islam. Pada Disember
1985, Al Arqam telah berpindah ke Kampung sempadan, Karak, Pahang. Tempat ini
dijadikan tempat kediaman tokoh-tokohnya dan tapak Sekolah Al Arqam. Tapaknya
di Sungai Pencala digunakan sebagai Pusat Operasi
Penerbitan dan ekonomi. Mengikut Bahagian Hal
Ehwal Islam di Jabatan Perdana Menteri, Al Arqam tidak pernah berdaftar dengan
Pejabat Pendaftaran Pertubuhan dan mempunyai cawangan hampir di seluruh Negeri
di Malaysia.
PIMPINAN AL-ARQAM
Berikut beberapa pemimpin kanan Al-Arqam yang
menjadi tulang belakang kejayaan pertubuhan Al-Arqam selama 26 tahun dari 1968
- 1994.
1.
Ustaz Ashaari Muhammad - pengasas pertubuhan Al-Arqam
2.
Ustaz Haji Abdul Halim Abbas - Timbalan Syeikhul Arqam
3.
Akhbar Anang - Bekas Timbalan Ustaz Ashaari
4.
Ustaz Mohktar Yaakob - sarjana syariah
5.
Zabidi Mohamed - Penasihat undang-undangAl-Arqam II
6.
Haji Hassan Mokhtar - Setiusaha Majlis Syuyukh
7.
Khairil Anuar Ujang - Penasihat Undang-undang Al-Arqam I
8.
Shuib Sulaiman - Mudir Syukbah Dakwah Dan Perhubungan Antarabangsa
Al-Arqam
9.
Ibrahim Mohamad - Mudir Syukbah Mal (Kewangan) Al-Arqam
10.
Jailani Kasmani - Setiausaha Akhbar Ustaz Ashaari
11.
Khadijah Aam - Isteri Ustaz Ashaari
12.
Khadijah Din
13.
Pak Salleh
14.
Ustaz Yusof Din - Timbalan Syukbah Dakwah Dan Perhubungan Antarabangsa
Al-Arqam.
AJARAN
Di antara kepercayaan mereka adalah
kepercayaan bahawa Syeikh Muhammad As-Suhaimi yang telah meninggal pada tahun
1925 dinyatakan tidak mati, sebaliknya masih hidup. Menurut Ustaz Ashaari,
Sheikh al-Suhaimi adalah Imam Mahdi yang ghaib buat seketika sebelum kembali
untuk memimpin Umat Islam. Ustaz Ashaari mengqiyaskan (menganalogikan) Syeikh
Muhammad As-Suhaimi dengan Ashab al-Kahfi dan Nabi Khidir.
CIRI-CIRI
Pegangan Al-Arqam adalah berpunca dari
pengajaran Ustaz Ashaari Muhammad dan
pegangan pengikut-pengikutnya terhadap Aurad Muhammadiah, ia merangkumi
beberapa perkara utama iaitu :
1) Manaqib dan Salsilah.
2) Aurad Muhammadiah.
3) Tahlil, Maulid Berzanji, Maulid Daiba`i
dan Nazam amalan Syeikh Suhaimi.
4) Amalam Pencak Sunda (silat ghaib).
Perkara - perkara di atas terangkum dalam
Tarikat Muhammadiah tetapi tidak menamakannya dengan Tarikat Muhammadiah
sebaliknya lebih dikenali sebagai Aurad Muhammadiah kerana pihak Al Arqam
memberi alasan dan membuat pengakuan pada tahun 1979, bahawa Tarikat adalah
suatu amalan yang mempunyai salsilah amalan kepada Rasulullah SAW sedangkan
Tarikat Muhammadiah tidak mempunyai hubungan salsilah ini, ini adalah sebab
utama dinamakan sebagai Aurad sahaja.
Aurad Muhammadiah bererti Aurad yang diasas dan diamalkan oleh Muhammad bin
Abdullah As Suhaimi.
Isi kandungan aurad ini memberi ajaran dan
fahaman tentang :
§
Syeikh Muhammad As-Suhaimi, pengasas Aurad Muhammadiah, berjumpa
Rasulullah saw dalam jaga dan menerima Aurad Muhammadiah daripada Baginda
Rasulullah saw di dalam Kaabah
§
Syeikh Muhammad As-Suhaimi tidak mati, tetapi ghaib dan akan muncul
semula sebagai Imam Mahdi.
§
Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Khalifah Rasulullah saw dan meletakkan
setaraf dengan Khulafa' Al-Rasyidin.
§
Rasulullah saw, para sahabat dan para aulia didakwa boleh ditemui secara
jaga (majlis yaqazah) selain melalui mimpi. Mereka datang untuk mengesahkan
sesuatu yang diperlukan oleh pengikut-pengikut Al-Arqam umpamanya mengenali
siapa yang taat dan siapa yang tidak taat kepada Al-Arqam dan pemimpinnya.
§
Syeikh Muhammad As-Suhaimi dipercayai kononnya boleh datang menolong
apabila diseru namanya.
§
Ustaz Ashaari Muhammad dipercayai, selain seorang yang soleh, wali yang
mempunyai karamah, adalah seorang Mujaddid akhir zaman .
§
Ustaz Ashaari mendakwa dirinya dari keturunan Bani Tamim, iaitu satu
rumpun dengan keturunan Nabi Muhammad saw yang memegang panji-panji Al-Mahdi.
MELUASKAN PENGARUH
Sememangnya pertumbuhan ekonomi dan luasnya
pengaruh tidak harus dijadikan piawai yang mengukur keberhasilan dan
kecemerlangan organisasi dakwah tertentu. Tidak dinafikan aspek kewangan sangat
penting untuk keberlangsungan sesuatu gerakan, namun banyak lagi faktor lain
yang perlu diambilkira seperti aspek kepimpinan, keagamaan, keilmuan dan
keintelektualan, kepengikutan, pengurusan, pembinaan dan lainnya. Sebanyak 52
buah kedai runcit dibangunkan di seluruh perkampungan Al-Arqam, 20 buah pasar
mini, 36 buah kedai buku dan alat ibadat dan 18 buah restoran di seluruh
Malaysia. Al-Arqam juga memiliki 56 buah kilang perusahaan di seluruh Malaysia.
Menurut laporan Rufaqa`( 2007 ), kini mereka telah menguasai 700 buah projek
perniagaan.
Al-Arqam melebar luaskan sayap pengaruhnya
dengan mengambil langkah yang drastik dengan menumpukan perhatian kepada dunia
antarabangsa. Langkah pertama adalah dengan menubuhkan Al-Arqam Group of
Companies (AGC) yang menghimpunkan 22 buah anak syarikat milik Al-Arqam.
Setelah membuka pusat hubungan antarabangsa di Islamabad, Pakistan dan diberi
nama Al-Arqam International Centre (AIC). Pada tahun inilah Ashaari
mengisytiharkan terbentuknya Daulah Islam di bumi Malaysia, Indonesia dan
Khurasan.
Delegasi ke Luar Negara menjadi agenda utama
Al Arqam ketika era antarabangsa untuk
mengaitkan Al Arqam dengan Organisasi Islam di Negara-negara terbabit seperti
TimuTengah dan Uzbekistan.
Al Arqam mengorak langkah ke Timur Tengah
sehingga mendapat naungan di bawah Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah kerana Al
Arqam antara komponen PPMM (Persatuan Pelajar-pelajar Malaysia Mesir) iaitu
sebuah Persatuan yang ditubuhkan oleh Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah pada
tahun 1992.;
KRISIS KEPIMPINAN
Krisis kepimpinan Al-Arqam bermula pada tahun
1979 setelah berlakunya pemecatan tanpa alasan 6 orang pemimpin kanan Al Arqam
termasuk Akbar Anang yang merupakan
Ketua Biro Ekonomi Al Arqam. Menurut Akbar Anang, beliau dipecat atas sebab
beliau mempersoalkan ajaran Al-Arqam , namun menurut Ustaz Ashaari, Akbar Anang
disingkirkan kerana beliau cuba membentuk pakatan yang bertujuan menyingkirkan
Ustaz Ashaari daripada tampuk kepimpinan Al-Arqam. Akbar Anang memberontak dan
mendedahkan hakikat Aurad Muhammadiah
sehingga dihadapkan ke Pusat Islam pada 1979. Ustaz Ashaari dilaporkan
menafikan Kiyai Syeikh Muhammad As-Suhaimi adalah Imam Mahadi dan berjaya
membersihkan Darul Al-Arqam daripada kesangsian asas. Tetapi Al Arqam masih
menjalankan aktivitinya dan telah melantik Ustaz Mokhtar Yaakub (M.A.
Universiti Al Azhar) yang masih baru dalam Al Arqam sebagai Tim.Syeikhul Arqam.
Isu Akbar Anang dilupakan.
Pada sekitar bulan Jun 1986, Al Arqam telah
digemparkan dengan isu yang sama apabila Tim.Syeikhul Arqam Ustaz Mokhtar
Yaakob dan beberapa orang anggota kanan yang lain telah mengistiharkan keluar
daripada Al Arqam. Isu perpecahan Al Arqam pada kali kedua ini sebagaimana 1979
telah menjadi isu hangat dalam Akhbar Tempatan. Rentetan peristiwa ini, Ustaz
Ashaari Muhammad telah menerbitkan sebuah buku khusus penerangan isu ini yang
bertajuk " Aurad Muhammadiah Pegangan Darul Arqam " , sekaligus
menjawab tuduhan oleh Ustaz Ashaari Muhammad yang diterbitkan oleh Penerangan
Al arqam dan mula diedarkan pada 30 Ogos 1986.
DIHARAMKAN JAKIM
( Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ) telah
melihat adanya penyelewengan akidah dalam organisasi ini. Setelah bermuzakarah
dengan pemimpinnya, Ustaz Ashaari Muhammad, tindakan pertama yang dilakukan
oleh kerajaan adalah mengharamkan buku " Aurad Muhammadiah Pegangan Darul
Arqam" pada tahun 1986. Sebagai pencerahan dan penjelasan terhadap kes
ini, Bahagian Hal Ehwal Islam di Jabatan
Perdana Menteri telah menerbitkan buku "Pejelasan Terhadap Buku Aurad
Muhammadiah Pegangan Darul Arqam" pada 6 November 1986.
Di Timur Tengah, Al Arqam terus berusaha
menjalankan aktivitinya sehinggalah berlaku peristiwa penangkapan 19 orang
anggota Al Arqam oleh Pihak Keselamatan Mesir pada 14 April 1994 ketika mereka
membuat persembahan haram memperkenalkan Al Arqam di Taman Antarabangsa Madinet
Nasr,Kaherah. Pihak Keselamatan Mesir menganggap Al Arqam sebagai pelampau.
Kini kumpulan Al-Arqam tidak lagi wujud
kerana telah diharamkan oleh kerajaan pada tahun 1994, tetapi yang wujud ialah
Kumpulan Rufaqa' kemudian bertukar kepada nama Global Ikhwan Sendirian Berhad
(GISB).
Kerajaan telah mengharamkan kumpulan Al-Arqam
berdasarkan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan pada 5 Ogos 1994.
Fatwa Majlis Kebangsaan itu memutuskan bahawa ajaran dan fahaman kumpulan
Al-Arqam bertentangan dengan akidah dan syariah Islam sekali gus
mengakibatkan syirik.
Berikutan itu
Ustaz Ashaari yang ditahan bersama beberapa pemimpin kanan kumpulan itu
mengikut Akta Keselmatan Dalam Negeri
(ISA) telah membuat pengakuan terbuka
mengenai penyelewengan Al-Arqam. Kemudian beliau dikenakan tahanan rumah
di Rawang dan Labuan. Beliau dibebaskan
pada 25 Oktober 2004.
Wallahu a'lam..
"Membentuk Dengan Acuan Al-Azhar"
"Memartabat Keilmuan Memimpin
Kesatuan"
Disediakan oleh :
Dayang Siti Noraini binti Awang Damit Yahya
Felo MANHAL PMRAM 2012
Selain akhbar2 yg dinyatakah,bolehahu sumber2 rujukan yg lain?bahan bacaan?
ReplyDelete