Friday, March 18, 2011

Hubungan Kerjasama Ini Perlu Diteruskan - YDP

Pimpinan KPIPM bergambar bersama Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak, Dr. Syed Omar bin Syed Sharifuddin selepas mesyuarat bersama pimpinan KPIPM pada 1 Mac lalu.

TAIPING, 18 MAC - KPIPM yang telah ditubuhkan pada 1964 hampir mencecah umurnya selama 50 tahun. Kerjasama yang diadakan bersama pihak Kerajaan Negeri dan Majlis Agama Islam telah tercatat di dalam sejarah KPIPM begitu banyak.

Yang Dipertua KPIPM, Ustaz Khairul Asyraf bin Mohd Khir ketika ditemubual menyatakan bahawa KPIPM sudah lama mencatat sejarah ini dengan begitu gemilang.

"Antaranya ialah, KPIPM adalah Badan Kebajikan Anak Negeri yang pertama ditubuhkan di bumi Mesir, iaitu pada 1964" Katanya.

"Antara kenangan agung KPIPM ialah menerima kunjungan Raja Dr Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah pada tahun 2000" Katanya lagi

Selain itu, KPIPM telah mendapat kemudahan 2 buah bangunan. Bangunan Wisma A telah diusahakan oleh pimpinan KPIPM yang diketuai oleh Dato Syeikh Mohd Nor Mansur al Hafiz ketika itu memegang jawatan sebagai Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Perak Kaherah (KPPK).

"Wisma A telah dirasmikan oleh Menteri Besar Perak ketika itu, Dato’ Seri Haji Wan Mohamad Wan Teh, pada tanggal 1 Julai 1981" Katanya

"Manakala Wisma B pula telah bermula usaha oleh pimpinan KPIPM untuk mendapatkannya seawal 2004/2005 lagi, dan akhirnya ia berjaya diselesaikan pada sesi 2008/2009, di bawah pimpinan Ustaz Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil, YDP KPIPM ketika itu" Katanya lagi.

Beliau berkata "Ia telah dirasmikan oleh Mufti Perak, Dato Seri Harussani Zakaria yang telah berkunjung ke KPIPM bersama Kerajaan Negeri Perak ketika itu"


Yang Dipertua KPIPM, Ustaz Khairul Asyraf bin Mohd Khir

Beliau berkata lagi "Pada saya, Ops Piramid juga merupakan sejarah ulung KPIPM apabila bekerjasama secara langsung dengan Kerajaan Negeri Perak dan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak dalam memberi kebajikan kepada mahasiswa"

"Usaha yang dilakukan oleh KPIPM ini bukanlah hanya diletakkan di atas bahu pimpinan semata-mata, sebaliknya ia perlu mendapat kerjasama daripada semua pihak, terutamanya ahli KPIPM sendiri" Katanya

"Nama keluarga yang digunakan di dalam Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir bukanlah hanya tertera pada nama sahaja, sebaliknya semua ahli KPIPM perlu merasai bahawa mereka itu adalah sebuah keluarga yang mempunyai hampir 700 ahli keluarga" Katanya lagi

Beliau berharap agar kerjasama sesama ahli, pimpinan KPIPM, Kerajaan Negeri dan Majlis Agama Islam dapat digarapkan, dan diteruskan.

"Janganlah kita hanya berkeluarga apabila memerlukan sahaja, sebaliknya berfikirlah untuk memberi. KPIPM memerlukan orang yang memberi.." Katanya mengakhiri temubual tersebut.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...