Wednesday, April 27, 2011

Mahasiswa Mesir Lemah Bahasa Arab : Tuduhan Semata-mata

Baru-baru ini, kita telah dihebohkan dengan satu isu di Malaysia yang mana tuduhan tentang penguasaan bahasa Arab dikalangan mahasiswa/wi di Mesir lemah. Ekoran daripada isu tersebut, Datuk Khalid Nordin, Menteri Kementerian Pengajian Tinggi telah mengambil tindakan susulan untuk melaksanakan peperiksaan kelayakan (Imtihan Qabul) di Malaysia.

Dengan rasa penuh tanggungjawab, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) menafikan segala tuduhan yang dilemparkan oleh beberapa pihak di Malaysia berikutan isu tersebut.

Pihak KPIPM sendiri telah mengambil beberapa inisiatif untuk memperkukuhkan penguasaan bahasa Arab dikalangan mahasiswa/wi. Diantaranya :

1. Menjemput tenaga pengajar kelas tafaqquh dari kalangan masyaikh Arab.

2. Menganjurkan program penterjemahan buku-buku bahasa Arab ke dalam bahasa Melayu.

3. Mengetengahkan beberapa mahasiswa/wi bagi mendiskusikan kitab-kitab Arab.

4. Menjadikan hari Jumaat sebagai hari berbahasa Arab.

5. Mengadakan bengkel cara-cara menjawab soalan kepada mahasiswa baru.

6. Bekerjasama dengan markaz-markaz bahasa di Kaherah dalam melaksanakan kelas pengukuhan bahasa Arab.

Dari sudut akademik dan pengkuliahan pula, pihak kami telah memperhebatkan kelas tutorial bagi mahasiswa/wi baru dan belajar secara berkumpulan bagi mahasiswa/wi lama untuk mempercepatkan proses pemahaman.

Kita semua sedia maklum, bahawa Universiti al-Azhar juga telah melahirkan ribuan ilmuan yang hebat. Secara tidak langsung membidas segala tuduhan yang mengatakan penguasaan bahasa Arab oleh mahasiswa/wi Mesir lemah.

Justeru itu,KPIPM tidak bersetuju sama sekali di atas tuduhan yang dilemparkan dan kami juga amat berharap agar kedatangan generasi baru di bumi barakah ini dapat diteruskan. Ini adalah bagi memastikan pembinaan generasi ulama’ sentiasa berterusan.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...