Wednesday, April 6, 2011

Kenyataan Rasmi Yang DiPertua

Penghargaan Kepada Pihak-pihak Yang Memberikan Bantuan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T diatas segala nikmat yang dikurniakan kepada sekalian makhluk. Seterusnya,dapat meneruskan kehidupan dalam dunia yang penuh dengan cabaran dan rintangan ini.

Terlebih dahulu saya selaku Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) ingin mengucapkan selamat kembali ke Bumi Mesir yang penuh barakah kepada seluruh anak-anak Perak Mesir. Semoga kembalinya kita ke Mesir membawa semangat yang membara dalam mencari mutiara ilmu yang meluas di bumi yang bertuah ini.

Pada tanggal 25 januari 2011 mencatatkan satu nostalgia yang perlu diingati oleh rakyat Malaysia di Mesir. Peristiwa rusuhan dan tunjuk perasaan besar-besaran yang melibatkan warga tempatan Mesir yang berakhir dengan perletakan jawatan Hosni Mubarak, Presiden Mesir. Sayugianya, sebagai mahasiswa yang mempunyai sensitiviti perlu mengambil iktibar terhadap apa yang telah berlaku.

Seperti sedia maklum, “OPS PIRAMID” yang telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan Malaysia dibawah Dato' Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak telah selesai dengan jayanya. Seterusnya, “OPS PENGHANTARAN PULANG PELAJAR KE MESIR” dijayakan melalui kerajaan negeri masing-masing.

Sehubungan itu, saya bagi pihak Keluarga Pelajar- pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) mewakili suara anak-anak Perak di Mesir merakamkan penghargaan dan ucapan terima kasih atas bantuan yang diberikan. Khususnya pihak kerajaan Negeri Perak di bawah pemerintahan Dato’ seri Dr Zambry Bin Abdul Kadir, Menteri Besar Perak dengan duit tambang (tiket kapal terbang) yang diberikan sebanyak RM2000.00. Selain itu, Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak (MAIPk) dengan wang saku yang diberikan sebanyak RM500.00. Tidak dilupakan kepada pihak Yayasan Perak yang telah dilantik oleh kerajaan Negeri Perak sebagai sekreteriat rasmi bagi melaksanakan misi penghantaran pelajar ke Mesir di bawah kendalian Tuan Haji Jamil Bin Mat Kasa, Pengurus Besar Yayasan Perak. Tidak ketinggalan juga, parti-parti politik, NGO-NGO dan pihak lain yang banyak membantu dari sudut kewangan, motivasi diri dan sebagainya.

Oleh yang demikian, pihak KPIPM mengharapkan agar segala bantuan ini dapat dimanfaatkan oleh seluruh anak-anak perak di Mesir demi mencapai kejayaan yang cemerlang. Seterusnya, sebagai agen perubah dalam membina masyarakat kelak.

Harapan saya, semoga hubungan pihak KPIPM bersama kerajaan Negeri Perak, MAIPk dan Yayasan Perak terus utuh dalam memberikan kerjasama menjaga kebajikan, keselamatan dan akademik anak-anak perak di mesir.

Wassalam,

Satu Fikrah Satu Amal

Khairul Ashraf bin Mohd Khir Al-Hafiz
Yang Dipertua
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir
2010/2011

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...