Thursday, February 25, 2010

Kembara Sinai (KASIH 10)


Program Kembara Sinai 2010 (KASIH) yang bertemakan " Ilmu digali, Ukhwah Terjalin " telang berlangsung dengan jayanya di bawah anjuran Biro Perhubungan, Sambutan dan Rehlah pada 16 - 18 Februari yang lalu. Ianya melibatkan seramai 30 orang peserta termasuk 3 pasangan mutazawwijin.Al-fadhil Ustaz Khairul Asyraf b. Mohd Khir selaku Ydp KPIPM melahirkan rasa bangga kerana 'anak bongsu' beliau Ulya Nur Qaisara bt Ezmir Hafizi yang baru berusia hampir 4 bulan turut sama menyertai program merungkai sirah Anbiya' ini.Program KASIH pada kali ini telah dikelolai oleh Al-fadhil Ustaz Ahmad Hasni b. Shuhaibi selaku musyrif.

Para peserta berkumpul diperkarangan Wisma Darul Ridzuan A sebelum bertolak sekitar jam 3.00 pagi dan singgah di salah sebuah perhentian untuk menunaikan solat Subuh sebelum merentasi terowong Ahmad Hamdi yang menjangkau hampir 300 meter. Terowong ini menempatkan Terusan Suez diatasnya yang turut menyimpan sejarah tersendiri. Ianya telah dibina sekitar 1859-1869 bagi memendekkan perjalanan antara Timur dan Barat.Juga turut digunakan untuk kepentingan penjajah Barat bagi menguasai tanah umat Islam dan kini telah menjadi laluan terpenting dalam sektor pengangkutan.Antara tempat lain yang telah dilawati pada hari pertama ini ialah Uyun Musa, Wadi Arba'in serta tempat penternakan arnab gunung.

Fox Camp menjadi pilihan untuk berehat sebelum mendaki Jabal Musa sekitar jam 2.00 pagi. Waktu pendakian tersebuat sudah agak keterlewatan namun para peserta sempat tiba di puncak untuk menunaikan solat Subuh sebelum menyaksikan sendiri keindahan matahari terbit. Para peserta dibahagikan untuk penempatan di Dahab sebelum menikmati hidangan tengah hari pada jam 2.00 petang. Aktivi snorkeling di pantai Dahab menjadi pilihan sebilangan peserta pada petang itu sebelum menikmati hidangan laut dan membeli belah pada sebelah malamnya.

Kubu Salahuddin Al-Ayubi menjadi destinasi lawatan seterusnya pada keesokan hari setelah bertolak ke Taba pada jam 9.30 pagi.Keindahan pantai dan keunikan pemandangan gunung-ganang ciptaan Yang Maha Kuasa dapat dinikmati dari bahagian atas kubu ini.Keterbatasan waktu membuatkan para peserta tidak sempat untuk melawat sempadan antara Jordan dan Israel namun aktivi bergambar sempat menjadi pilihan sebagai kenangan.Pekan Nakhil menjadi destinasi seterusnya untuk singgah bagi mengisi perut yang ternyata telah kekosongan.Akibat keterbatasan waktu juga, para peserta hanya sempat solat jama' takhir di perjalanan sebelum tiba di Pekan Nakhil jam 6.30 malam.

Peserta akhirnya tiba di Kaherah jam 10.30 malam setelah menikmati pelbagai kenangan pahit manis yang pasti tidak dapat dilupakan. Tema Kembara Sinai 2010 (KASIH) diharapkan dapat dicapai dan mengukuhkan lagi kekuatan ukhwah dikalangan ahli KPIPM sendiri.

"JULANG THAQAFAH,BAKTI DICURAH"

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM