Tuesday, February 16, 2010

Kasih Sayang Pemangkin Kekuatan

“Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat”. ( Al-Hujrat : 10 )

Ukhwah merupakan anugerah Allah yang sangat manis kepada hambaNYA yang ikhlas menjadi penolong kepada agamaNYA, juga sentiasa membersihkan jiwa kerana Allah. Antara golongan yang mendapat tempat istimewa di akhirat kelak ialah golongan yang menjalinkan hubungan persahabatan berlandaskan cinta kepada Allah tanpa ada sifat pentingkan diri sendiri dan nafsu.

Setiap persahabatan yang utuh sehingga lebih mengutamakan kepentingan orang lain dari kepentingan diri sendiri, dapat memelihara ikatan persahabatan sebaiknya dan dapat memperbaiki kekurangan sahabat. Tapi malangnya, semua itu kini kian pudar malah sebaliknya yang berlaku.

Menurut Assyahid Imam :

“Martabat ukhwah yang paling rendah ialah bersangka baik terhadap saudara seIslam dan yang paling tinggi ialah memgutamakan kepentingan orang lain melebihi dari diri sendiri. Peliharalah sikap berlapang dada terhadap saudara-saudaramu dan bermujahadah
lah bersama sahabat-sahabatmu untuk sampai ke tahap ithar, cuai atau meniggalkan rukun ini samalah hukumnya dengan meninggalkan jihad yang memberi kesan buruk”.


Sejarah Islam telah membuktikan kepada kita persahabatan yang berlandaskan
cinta kepada Allah telah berlaku semasa hijrah Rasulullah SAW ke Madinah. Persahabatan yang unggul terjalin utuh apabila nabi SAW telah menyatukan ikatan persahabatan antara kaum Ansar yang terdiri daripada orang-orang Islam Madinah dan kaum Muhajirin Mekah yang berhijrah bersama Rasulullah. Kita dapat lihat betapa ukhwah islamiah yang yang ditunjukkan oleh para sahabat baginda, yang kita tidak mampu untuk realisasikan tanpa ada sikap ithar dalam jiwa dan hati nurani masing-masing.

Begitulah nilai persahabatn yang ditunjukkan oleh para sahabat yang dipimpin oleh Rasulullah SAW.

Kekuatan iman yang kukuh dikalangan sahabat berteraskan sifat kasih sayang, lemah lembut, bertolak ansur dan berkerjasama.Ukhwah juga satu perkara yang melazimi iman kerana tiada ukhwah tanpa iman dan tidak sempurna iman tanpa ukhwah. Seperti firman Allah SWT yang bermaksud :

“Sesungguhnya orang yang beriman bersaudara" ( al-Hujurat : 10 )

Begitu juga tiada persahabatan tanpa taqwa dan tiada taqwa tanpa persahabatan. Seperti firman Allah SWT yang bermaksud :

“Teman-teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa" ( al-Zukhruf : 67 )

Kesedaran untuk memuhasabah diri perlu kepada kita untuk mempertingkatkan ukhwah dikalangan masyarakat Islam terutama azhari dan azhariah yang semesti lebih mengetahui makna dan kepentingan ukhwah itu sendiri.. Kita perlu menitikberatkan nilai ukhwah didalam usaha untuk menepati sasaran utama kita iaitu meninggikan kalimah Allah di mukabumi ini.

Ini adalah kerana, fitrah manusia dijadikan untuk hidup berjemaah. Tanpa penyatuan atau kumpulan menjadi satu kemustahilan untuk merealisasikan segala yang diimpikan. Kerana kekuatan seorang tidak sama dengan kekuatan seribu orang.


Oleh :
Biro Dakwah dan Tarbiah,

Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir,
2008/2009

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...