Wednesday, June 12, 2013

Tiada Kejayaan Datang Bergolek

Dalam surah ar –Ra’du ayat 11, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

 “Sesungguhnya Allah tidak akan  mengubah keadaan  sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri “

Hakikatnya, belajar di luar negara ini memang susah. Pembelajaran kuliah, keseluruhannya menggunakan bahasa Arab bagi mahasiswa bidang Pengajian Islam dan Bahasa Inggeris bagi mahasiswa Sains Kesihatan. Buku-buku kuliah, soalan peperiksaan dalam bahasa asing, juga rakan-rakan sekelas adalah rakyat-rakyat asing. Tidaklah dinafikan ada dikalangan kita yang mahir dan fasih berbahasa arab, namun majoriti daripada kita hanya pada tahap “cukup makan”. Oleh itu, perlulah kita berusaha untuk sesuaikan diri dengan keadaan persekitaran.

Setiap kesusahan itu,pasti ada kesenangan. Jangan kita merasa letih dan berputus asa dalam menuntut ilmu. Jika merasakan susah untuk memahami apa yang disampaikan oleh pensyarah semasa di dalam kuliah, maka buatlah persediaan awal sebelum belajar.


Kebanyakkan daripada kita hanya tunggu apabila dekat dengan peperiksaan,barulah nak mula belajar atau mengulangkaji. Kenapa tidak mahu mula awal-awal lagi, seawal bermulanya semester?

Hal ini kerana, banyak yang perlu dibaca dan diulangkaji. Oleh itu masa yang diperlukan untuk menghadam dan mengingati satu-persatu isi-isi penting juga panjang dan lama. Masa yang singkat beberapa minggu sebelum peperiksaan bukanlah masa yang ideal untuk mengingat ilmu-ilmu baru.

Disamping itu, perlulah berusaha bersungguh-sungguh dalam belajar dan bersabar. Sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh untuk belajar, merasai keperitan untuk memperoleh ilmu-ilmu ini, kita sebenarnya akan lebih menghargai apa yang kita dapat dan selalunya akan lebih mudah untuk kita ingat apa yang kita belajar. Kesusahan itu sesungguhnya mengajar.

Imam Bukhari, seorang yang terkenal dengan kebolehan menghafal ratusan ribu hadis-hadis sahih, telah melalui fasa pembelajaran begini. Beliau terpaksa mengharungi padang pasir yang panas beribu-ribu batu untuk hanya sekadar memperolehi satu hadis. Atas kesungguhan dan susah payah beginilah, akhirnya beliau mampu untuk mengingat ratusan ribu hadis-hadis sahih didalam memorinya. InsyaAllah, kita juga mampu.

Tidak ada manusia di atas dunia ini yang lahirnya genius. Manusia bijak pandai dan berjaya adalah lahir daripada susah payah dan kesungguhan yang tidak berbelah bahagi sebelum menempa kejayaan. Kejayaan tidak datang tanpa titik peluh. Titik peluh itulah sebenarnya adalah azimat-azimat kejayaan. Pepatah Arab ada menyebut:

“Siapa yang menuai, dia akan dapat hasilnya.”

Sesungguhnya,tidak ada orang yang berjaya dalam keadaan dirinya tidak pernah sedia untuk berjaya.Sekiranya dia berjaya,itu bukan kejayaan tapi kebetulan.Ingatlah,tiada kejayaan yang datang bergolek tanpa kita berusaha mencarinya.


Biodata Penulis
Nama penulis adalah Ustazah Fatimah binti Azizuddin Mahasiswi Kuliah Syariah Islamiah Tahun 2, Universiti Al-Azhar. Beliau juga merupakan Ketua Biro Pelajaran Dan Ilmiah HEWI KPIPM sesi 2012/2013.


2 comments:

  1. Hari baik untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik
    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dibuat pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda
    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...