Saturday, June 1, 2013

Israk Dan Mikraj: Persinggahan Rasulullah S.A.W ke Masjidil Aqsa

Peristiwa Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa yang perlu dijadikan pengajaran. Dengan faktor inilah umat Islam dapat menilai pelbagai hikmah disebalik peristiwa yang dikatakan luar biasa ataupun di luar jangkaan pancaindera manusia. Disebalik kesedihan Rasulullah yang menempuhi pelbagai liku-liku dalam perjuangan dakwahnya, maka Allah S.W.T menenangkan hati kekasihNya dengan membawa baginda melihat kekuasaan serta kebesaran Tuhan Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui.

Kesedihan yang dialami oleh Nabi Muhammad di dalam tempoh ‘tahun kesedihan’ jelas dihayati di atas pemergian sayap kiri perjuangannya, Saidatina Khadijah R.A dan bapa saudara kesayangannya, Saidina Abu Thalib. Namun kesedihan tersebut tidak pernah menjadikan semangat baginda luntur lantas masih tetap di atas landasan perjuangan membawa risalah tauhid serta rahmat ke seluruh pelusuk alam buana.

Israk Mikraj merupakan satu anjakan paradigma bagi perjuangan Rasulullah S.A.W. Hakikatnya ia adalah suatu perjalanan yang benar dan realiti yang perlu dijadikan kepercayaan selaku hambanya yang beriman kepada Allah S.W.T dan perkara-perkara sami'yyat. Peristiwa tersebut jelas digambarkan oleh Allah S.W.T di dalam surah Al-Isra’ ayat yang pertama:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى )
(الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Maksudnya: “Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”. (Surah Al-Isra’ : 1)

Walaupun peristiwa ini tidak mampu untuk digambar melalui pancaindera manusia, namun cukuplah ayat ini meyakinkan diri kita terhadap kebenaran yang disampaikan oleh Rasulullah S.A.W. Hatta dalam peristiwa tersebut, Saidina Abu Bakar R.A adalah orang yang pertama yang mempercayai akan kata-kata Nabinya:

( ﻓﻘﺎﻝ ﻟﻬﻢ ﺃﺑﻮ ﺑﻜﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ: ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻗﺎﻟﻬﺎ, ﻓﻘﺪ ﺻﺪﻕ ﻭﺇﻧﻲ ﻷﺻﺪﻕ ﻋﻠﻰ ﺃﺑﻌﺪ ﻣﻦ ﺫﻟﻚ...)
“Maka ditanya Abu Bakar akan perihal itu (Israk Mikraj) : Sekiranya apa yang dikatakan tentangnya benar, maka aku akan membenarkan malah lebih daripada itu…[1]

Begitulah sifat seorang pengikut Nabi Muhammad S.A.W yang patuh dan sentiasa membenarkan apa yang dikatakan olehnya. Gelaran As-Siddiq memang sesuai untuk diberikan kepada Saidina Abu Bakar. Oleh sebab kepercayaan Abu Bakar kepada Rasulullah terlalu tinggi, maka beliaulah orang yang pertama yang diberi kepercayaan untuk menjadi khalifah selepas kewafatan baginda.

Di dalam tempoh perjalanan baginda di dalam peristiwa tersebut, pelbagai gambaran yang Allah S.W.T tunjukkan kepada hambaNya. Di sinilah solat lima waktu difardhukan, Rasulullah melihat gambaran neraka dan syurga, pertemuan dengan barisan Nabi-nabi dan pelbagai lagi hikmah serta pengajaran yang Allah S.W.T tunjukkan kepada kekasihNya Nabi Muhammad S.A.W. Namun persoalannya, sejauh mana kita menghayati kebenaran dan pengajaran pada perisitiwa tersebut?

Perjalanan Nabi Ke Masjidil Aqsa
Nabi Muhammad S.A.W di’isra’ oleh Allah S.W.T dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. –Kedua-dua destinasi ini dirungkai melalui ayat dalam surah Al-Isra’ ayat satu iaitu:

مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى..
…dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa..

Maka kedua-dua tempat tersebut adalah dua kawasan yang sangat jauh jaraknya. Dijangkakan bahawa jarak di antara kedua destinasi tersebut adalah lebih kurang 1300 kilometer jauhnya.[2]

Maka amat ajaib bagi seseorang musafir untuk berjalan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa pada satu malam sahaja di zaman tersebut. Hanya kekuasaan Allah Taala yang mampu menjadikan segala kejadian tersebut.

Masjidil Aqsa adalah tempat suci bagi umat Islam. Ianya terletak di daerah Jerusalem di bumi Palestin. Di situlah terletaknya kiblat umat Islam yang pertama sebelum ditukarkan ke Baitullah Al-Haram.  Di dalam surah Al-Isra’ ayat satu tersebut menyifatkan bahawa Masjidil Aqsa atau Baitul Maqdis yang penuh barakah adalah tempat yang mana diutuskan para Nabi bagi menyampaikan risalah tauhid. Selain itu, ianya juga disifatkan sebagai tempat yang menerima kebaikan dunia dari sudut sungainya, buah - buahannya, tumbuh-tumbuhannya yang sangat subur yang dilimpahkan kepada hamba-hambaNya.[3]

Persinggahan Nabi Muhammad S.A.W ke Masjidil Aqsa pasti ada hikmah yang tersendiri yang perlu dikaji oleh setiap umat Islam.

Mengapa Masjidil Aqsa?
Persoalan mengenai persinggahan Nabi Muhammad S.A.W di Masjidil Aqsa, Palestin adalah jarang sekali dirungkai. Namun hikmahnya amat besar jika ingin dikaitkan dengan realiti zaman sekarang.

Persoalan ini pernah dirungkai oleh Dr. Muhammad Al-Ghazali di dalam kitabnya Fiqh Sirah. Antara sebab persinggahan Nabi ke Masjidil Aqsa adalah:



“Sesungguhnya ia mengimbau kembali sejarah silam, yang mana wahyu Allah S.W.T pernah diturunkan secara berterusan kepada Bani Israel, diutuskan para Nabi dari kalangan mereka di tanah yang dicintai dan mereka adalah kaum yang dipilih oleh Allah.”[4]

Menurut sebuah riwayat hadith menceritakan bahawa Nabi Muhammad S.A.W bertemu dengan barisan para Nabi terdahulu dan mengimami solat bersama mereka di Masjidil Aqsa.  Di sinilah, Allah mengumpulkan Rasul-rasul yang terdahulu sebelum Rasulullah, yang membawa hidayah serta risalah tauhid. Sesungguhnya para-para Nabi ini saling membenar di antara satu sama lain dan mengiktiraf akan kenabian Nabi Muhammad S.A.W.

Justeru Allah telah menjanjikan kepada utusan kaum Bani Israel ini dengan kedatangan Rasulullah sebagai utusan yang terakhir kepada manusia sebagaimana yang difirmankan oleh Allah S.W.T:


وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ

Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari Nabi-nabi (dengan firmanNya): “Sesungguhnya apa jua Kitab dan Hikmat yang Aku berikan kepada kamu, kemudian datang pula kepada Kamu seorang Rasul yang mengesahkan apa yang ada pada kamu, hendaklah kamu beriman sungguh-sungguh kepadanya, dan hendaklah kamu bersungguh-sungguh menolongnya”. Allah berfirman lagi (bertanya kepada mereka): “Sudahkah kamu mengakui dan sudahkah kamu menerima akan ikatan janjiku secara yang demikian itu?” Mereka menjawab: “Kami berikrar (mengakui dan menerimanya)”. Allah berfirman lagi: “Jika demikian, maka saksikanlah kamu, dan Aku juga menjadi saksi bersama-sama kamu.” (Surah Al-imran:81)

Aqsa Yang Semakin Dilupakan
Dalam memperingati peristiwa Israk dan Mikraj ini pada setiap tahun, kita jarang sekali untuk menceritakan tentang Al-Aqsa yang merupakan ‘watak’ utama yang penting dalam peristiwa tersebut. Apa yang sering disebut di dalam ceramah-ceramah, ataupun muhadharah ilmiah, setiap orang yang menceritakan tentangnya pasti akan memulakan dengan perjalanan Nabi ke Masjidil Aqsa lalu dimikrajkan ke Sidratul Muntaha. Namun jarang sekali untuk mereka menyampaikan atau menceritakan tentang situasi yang berlaku kepada saudara seaqidah kita di sana yang dizalimi oleh Zionis laknatullah.

Sepertimana yang ditegaskan oleh Dr. Yusuf Al-Qaradhawi di dalam karangan,’ Tarbiyyah Assiyasah inda Al-Imam Hasan Al-Banna’ yang menceritakan tentang perihal Imam Al-Banna dalam menceritakan peristiwa Israk dan Mikraj:



“Bersempena dengan Israk Mikraj yang diingati setiap tahun, ianya menjadi satu peluang untuk memperingati situasi di Masjidil Aqsa, diakhiri dengan Israk dan dimulai dengan Mikraj. Dan beginilah cara yang sesuai yang digunakan oleh Imam Hasan Al-Banna bagi menghidupkan kesedaran tentang situasi di Aqsa.”[5]

Oleh sebab itu, memperingati Israk dan Mikraj adalah sama seperti meniupkan semangat serta kesedaran kepada umat Islam akan kewajipan kita dalam memperjuangkan pembebasan Al-Aqsa daripada cengkaman Zionis laknatullah. Ini adalah situasi yang perlu dilihat oleh umat Islam zaman kini bagi menyemarakkan lagi api perjuangan yang diteladani daripada Rasulullah melalui peristiwa Israk dan Mikraj yang mulia ini.

Sepertimana yang diungkapkan oleh Dr. Mahdi Akif yang merupakan Mantan Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin:

"Isu Palestin adalah isu yang wajib diperjuangkan walau sesaat biarpun ada sahaja usaha-usaha yang cuba dilakukan oleh musuh untuk mengaburi isu ini. Justeru, perbuatan mereka tidak akan berhasil kerana isu Palestin adalah isu yang sentiasa hidup dalam jiwa raga bangsa Arab dan juga seluruh umat Islam. Palestin tidak akan dapat dibebaskan kecuali dari tangan pemimpin Islam yang bertaqwa, bukannya Obama atau pemimpin- pemimpin fasiq lain dan seumpamanya." 



Maka oleh sebab itu, dalam isu penjajahan kaum Bani Israel (gerakan Zionis) ke atas Palestin, perlu umat Islam untuk mempertahankan Baitul Maqdis yang merupakan tempat suci bagi umat Islam. Lantaran itu, mempertahankannya jelas mampu menunjukkan kebersamaan umat Islam dalam membela nasib saudara seaqidah yang semakin dipijak-pijak oleh Zionis laknatullah. Moga sinar kemenangan terpancar di sana.

Kaitan Israk Mikraj Dengan Kerakusan Kaum Bani Israel

Jika diteliti kembali, di dalam surah Al-Isra’, Allah telah menceritakan peristiwa Israk dan Mikraj hanya dalam satu ayat yang tunggal, seterusnya Allah S.W.T mendedahkan tentang kerakusan dan kezaliman kaum Yahudi dan jenayah-jenayah yang mereka lakukan terhadap agama Allah. Allah memperingatkan mereka bahawa Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad ini hanya akan memberi hidayah kepada sesuatu yang lebih tulus.[6]

Lantaran kesalahan dan jenayah yang mereka lakukan sehingga sanggup mengingkari apa yang diturunkan oleh Allah dan membunuh para-para Nabi mereka menjadikan mereka sesuatu kaum yang dilaknat oleh Allah sehingga ke hari kiamat.

Dr. Wahbah Az-Zuhaili di dalam tafsir Al-Munir menerangkan tentang jenayah yang dilakukan oleh kaum Bani Israel ada dua perkara yang menyeleweng:

Pertama: Berpaling daripada kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa A.S dan membunuh sebahagian Nabi, antaranya Nabi Sya’ya A.S, dan memenjarakan Nabi Irmiya A.S ketika baginda memberi peringatan kepada mereka.

Kedua: Membunuh Nabi Zakaria A.S dan Yahya A.S, dan percubaan dalam mebunuh Nabi Isa A.S.[7]

Kesan daripada itu, mereka menjadi bongkak dan sombong lalu merasakan bahawa mereka adalah kaum yang dipilih oleh Allah sehingga hari ini. Mereka masih lagi cuba melakukan kerosakan di muka bumi ini dengan pelbagai cara.

Isu penindasan umat Islam di Palestin adalah salah satu tanda kerosakan dan kezaliman yang mereka lakukan dan sanggup menghalalkan darah umat Islam yang lain. Maka oleh sebab itu, peristiwa Israk dan Mikraj ini mengingatkan kepada mereka bahawa sudah tiba masanya memecat kaum yang bongkak ini daripada menerajui kepimpinan manusia. Lantas Allah S.W.T memindahkan amanah kepada pemimpin yang baru daripada kalangan Arab yang mampu membawa manusia ke arah kebaikan. Amanah yang dipindahkan ini juga diiktiraf oleh seluruh para Nabi yang diutuskan kepada kaum bani Israel .

Resolusi
Persinggahan Nabi ke Masjidil Aqsa adalah mempunyai tujuan tertentu yang perlu dinilai oleh umat manusia. Ianya bukan sahaja persinggahan yang biasa, namun ada hikmah disebalik persinggahan tersebut. Pengajaran sudah banyak dikutip, namun apakah sumbangan kita untuk mengaplikasikan pengajaran tersebut terhadap kehidupan semasa kita?

Dalam meneruskan kesinambungan perjuangan membawa risalah tauhid ini, perlu untuk kita meniupkan kembali kesedaran umat manusia yang semakin lama semakin kabur dengan fitrah yang sebenar. Maka perisitiwa ini menjadi peluang kepada diri kita untuk bercerita dan menyedarkan kembali umat manusia ke arah kebenaran.

أصلح نفسك وادع غيرك
“Perbaiki diri, seru pada yang lain”



BIODATA PENULIS
Nama penulis adalah Ustaz Amar Arif Bin Ahmad Po’aad yang merupakan mahasiswa kuliah Syariah Islamiah tahun 1 Universiti Al-Azhar.





[1] Tafsir Al-Munir Karangan Dr. Wahbah Azzuhaili
[2] Rujuk http://www.evi.com/q/distance_between_al_aqsa_and_makka
[3] Tafsir Al-Munir, jilid 8, m/s 15
[4] Fiqh Sirah karangan Dr, Muhammad Al-Ghazali, m/s 140
[5] Tarbiyyah Assiyasah Indal Imam Hasan Al-Banna
[6] Rahiqul Makhtum, karangan Syeikh Abdurrahman Al-Mubarak Furi, m/s 192
[7] Tafsir Al-Munir, jilid 8, m/s 23

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM