Sunday, June 23, 2013

Ribat KPIPM: Peranan Umat Islam Selaku Khalifah


Kaherah, 21 Jun 2013 – Seusai sahaja imtihan fasa kedua ini, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir telah mengadakan  Ribat Perdana. Program yang bertempat di Dewan Syeikh Sya’rawi, Wisma Perak Darul Ridzuan A itu dimulakan dengan alunan zikir munajat dan qiamullail secara berjemaah.

Seterusnya program diteruskan dengan pengisian tazkirah subuh jemputan bersama Al-Fadhil Ustaz Abdul Mu’iz Muhammad, Mantan Presiden PMRAM 2009. Beliau telah berkongsi serba sedikit tentang tugas dan peranan umat Islam selaku khalifah diatas muka bumi ini dan menerangkan tentang kesyumulan Islam berbanding dengan agama lain.


Beliau juga menyentuh tentang konsep kecintaan kepada Nabi yang sebenar-benarnya perlu dibuktikan dengan gerak kerja dan jihad. 


“Menuntut ilmu itu wajib disamping mempraktikkan ilmu yang ada, Semakin berilmu seseorang itu, semakin taatlah dia kepada Allah S.W.T.” Ujar beliau. Program seperti ini bertujuan membentuk kefahaman dalam kesatuan dan ianya menjadi program yang wajar diadakan. Program berakhir dengan tasbih kifarah dan Surah Al-‘Asr.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...