Friday, September 24, 2010

Iftor Jama'ie dan Qiamullail mendapat sambutan

KAHERAH,23 September – Di dalam bulan Syawal,kita digalakkan untuk berpuasa enam. Oleh itu KPIPM telah menganjurkan Iftor Jama’ie untuk memberikan galakkan kepada ahli KPIPM untuk turut berpuasa Syawal. Ini bertepatan dengan apa yang telah disampaikan oleh Presiden PMRAM,saudara Shahrizan bin Mohd Hazime di dalam khutbah hari raya baru-baru ini.

Program bermula dengan upacara tahlil pada jam 6.30 petang disusuli dengan majlis berbuka puasa. Majlis ini melihatkan ramai di kalangan ahli KPIPM menyambut baik galakan untuk bersama-sama berpuasa enam.

Seperti kebiasaan malam Jumaat,majlis diteruskan dengan bacaan Yaasin dan sedikit tazkirah. Pentazkirah jemputan yang dijemput khas daripada Fellow Manhal PMRAM iaitu saudara Mohamad Hanif bin Haron. “Sekiranya kamu hendak melakukan maksiat,buatlah ia di tempat yang Allah tidak dapat melihat kamu”. Ujar beliau dalam menceritakan mengenai ucapan Imam Hasan Al-Basri kepada seorang pemuda.

Turut hadir bersama di dalam majlis tersebut adalah Presiden PMRAM bersama S/U Agung PMRAM selaku tetamu jemputan pada malam tersebut. Majlis yang diteruskan dengan solat Isya’ dan Hifzi tersebut berakhir pada jam 9.45 malam.

Pada sebelah paginya pula,pada jam 4.00 pagi,alunan zikir dialunkan sebelum solat-solat sunat didirikan bagi menjayakan Qiamullalil Perdana kali ini. Pada jam 4.30 pagi,solat sunat Tahajjud dan Taubat diimamkan oleh saudara Ibnu Abbas bin Azizuddin manakala solat sunat Hajat dan Witir oleh saudara Zulfadhli bin Hj. Zainal

Selesai solat-solat sunat,solat Subuh secara berjemaah didirikan. Disusuli dengan tazkirah subuh yang disampaikan oleh saudari Siti Musfirah binti Hj. Shahari. “Kita sebagai mahasiswa hendaklah bijak dalam membezakan kehendak dan keperluan”. Tegas beliau dalam memberikan peringatan.

“Masjid Al-Azhar yang terkenal di Mesir telah memulakan pengajian yang terhenti di bulan Ramadhan. Jadi,marilah sama-sama menuntut ilmu sebanyak yang mungkin di sini sebagai bekalan untuk berjuang kelak”. Pesan beliau sebelum mengakhiri tazkirahnya. Majlis disudahi dengan bacaan surah Ar-Rahman berjemaah.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...