Thursday, May 14, 2009

Kembara Ke Matruh dan Siwa (KEMAS 09) Akan Diadakan Jun Ini

KAHERAH, 13 MEI - Rehlah ke Matroh dan Siwa telah menjadi program tahunan bagi KPIPM. Pada tahun ini, Biro Perhubungan dan Rehlah telah merancang untuk mengadakan rehlah tersebut, sepertimana yang telah dijalankan sebelum ini. Pada tahun ini, BPSR telah membuat kelainan sedikit dengan mengadakannya secara taakhi.

BKAN dan DPM yang turut bersama KPIPM pada tahun ini untuk ke Matruh dan Siwa ialah Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir dan Dewan Perwakilan Mahasiswa Syibin el Kom. Program ini telah diketuai oleh DPM Syibin, dan ia dinamakan sebagai "Kembara Matruh dan Siwa 09".

Program yang akan diadakan pada 27-29 Jun ini dikatakan mendapat sambutan yang menggalakkan setakat ini daripada ketiga-tiga gabungan ini.

Selain itu, kelainan yang dibuat di dalam rehlah kali ini juga pihak penganjur telah mengadakan pertandingan mencipta trademark program. Mengulas tentang perkara ini, Us Muhammad Sayuti bin Mohammad Zawahib, Ketua Biro Perhubungan, Sambutan dan Rehlah telah memberitahu wartawan blog ketika ditemu bual.

Beliau mengatakan bahawa sesiapa yang memenangi pertandingan mencipta trademark itu, akan dihadiahkan sehelai baju program. Beliau berkata "Pihak penganjur akan mencetak baju T Shirt sempena rehlah ini, dan pemenang bagi pertandingan tersebut akan dihadiahkan T Shirt istimewa ini".

Beliau mengharapkan supaya program gabungan ini dapat dijayakan oleh semua ahli, khususnya ahli KPIPM sendiri.

YDP KPIPM, Us Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil menyatakan bahawa "Kembara Ke Matruh dan Siwa" ini diadakan bukanlah tanpa tujuan. Sebaliknya, program ini dapat menambahkan pemahaman tentang nilai ukhuwah, dan melihat kebesaran Allah SWT.

Beliau berkata lagi "tidak dinafikan, ada di kalangan peserta yang lalai daripada tujuan sebenar mereka pergi berehlah. Tetapi hakikatnya perkara ini perlu sebati dalam jiwa setiap peserta. Keindahan alam tidak dilihat pada mata sahaja, bahkan ia perlu difikirkan kejadiannya".

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...