Home » » Muzakarah Berkelompok Gabungan: Memahami Kefahaman Islam yang Menyeluruh

Muzakarah Berkelompok Gabungan: Memahami Kefahaman Islam yang Menyeluruh

KAHERAH, 21 Februari 2014 – Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir melalui Jabatan Fasilitatornya telah berjaya mengadakan Muzakarah Berkelompok Gabungan bagi mahasiswa dan mahasiswi tahun satu dan dua. Muzakarah berbentuk diskusi kitab ini telah diadakan di Wisma Darul Ridzuan B.

Diskusi kitab bagi mahasiswa tahun satu yang bertajuk “Al-Islam Syariatuz Zaman Wal Makan” telah dibentangkan oleh Ustazah Noor Shuhada Binti Zolkafli dan juga Ustazah NurSyuhada Binti Hashifudin. Muzakarah Berkelompok yang turut disertai oleh mahasiswi tahun satu ini telah bermula seawal jam 8.30 pagi dan berakhir pada jam 10.50 pagi. Sambutan yang amat baik telah diberikan oleh mahasiswa dan mahasiswi tahun satu dalam muzakarah berkelompok ini.

Pada sebelah malamnya pula, Muzakarah Berkelompok Gabungan ini diteruskan lagi bagi mahasiswa dan mahasiswi tahun dua. Kali ini kitab yang dibentangkan adalah kitab terakhir yang telah disusun oleh peringkat PMRAM untuk mahasiswa mahasiswi tahun dua iaitu “As Sohwah Al Islamiyyah Baina Al Aamal Wal Mahaazir” (Kebangkitan Islam Di antara Harapan dan Kewaspadaan).Pembentangan dimulakan pada jam 8.30 malam oleh Al-Fadhil Ustaz Muhammad Faroaq Bin Ghazali, Mahasiswa Tahun Empat Kuliah Bahasa Arab Kaherah.

Antara pengisian menarik yang dikongsikan oleh pengisi adalah 2 serangan yang besar yang menimpa umat Islam. Serangan pertama adalah dari pihak Monggol Tatar ke atas Khilafah Abbasiah ke-2 pada tahun 656 Hijrah yang telah menghancurkan Baghdad dan serangan kedua adalah serangan pemikiran moden dari Barat yang dibawa masuk dalam Negara-negara Islam Timur. Beliau menerangkan bahawa serangan pertama yang ditimpakan atas umat Islam pada zaman itu adalah sebagai peringatan bagi seluruh umat Islam yang mana pada waktu itu hanya hidup dengan ilmu (belajar dan mengkaji) tetapi tidak pula menghidupkan ilmu (dengan menyampaikan dan mengamalkannya). Walau  bagaimanapun serangan pertama ini masih lagi boleh dimenangi oleh ummat Islam dan ia terbukti pada peperangan ‘Ain Jalut 658 Hijrah yang mana umat berjaya mengalahkan tentera Tatar ini, akan tetapi serangan kedua iaitu serangan pemikiran moden Barat lebih memberi kesan yang mendalam dan jelas pada pemikiran, jiwa, masyarakat dan moral umat Islam.

Sesi soal jawab dibuka setelah beliau selesai membentangkan kitab pada jam 10.30 malam dan ianya mendapat perhatian dan respon yang baik dikalangan ahli yang hadir.

Program berakhir dengan penyampaian cenderahati oleh Yang Dipertua KPIPM sesi 2014, Ustaz Mohamad Hazim Bin Mohd Halim kepada pendiskusi.


“Pihak KPIPM mengharapkan supaya mahasiswa dan mahasiswi dapat memahami dengan jelas akan islam itu dengan sebenarnya dan seterusnya berusaha untuk mendaulatkan islam di atas muka bumi ini.” Ujar Ustaz Mohamad Hazim selepas selesai program.  
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments :

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

 
Support : UPP KPIPM | PMRAM Cawangan Perak | KPIPM
Copyright © 2011. Laman KPIPM - All Rights Reserved
Template Modify by KPIPM64
Proudly powered by Blogger