Monday, May 30, 2011

Tarbiah Cycle - BDT

TARBIAH CYCLE

Firman Allah SWT :-

“ Ingatlah ketika Tuhan-Mu berfirman kepada para malaikat : Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka berkata : Apakah patut Engkau menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikankan Engkau? Allah berfirman : Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui. ”

Surah Al-Baqarah : 30

Manusia adalah khalifah bumi. Seluruh makhluk tahu akan hakikat ini.

Memimpin bukanlah sesuatu yang boleh dipandang enteng.Seorang pemimpin harus berpandangan jauh bagi menggerakkan sesebuah wawasan. Tugas utama pemimpin membantu proses pentarbiahan. Tetapi bukanlah tanggungjawab golongan ini sepenuhnya dalam menjana modal insan berkualiti.

Pengikut itu sendiri harus bersedia untuk dipimpin. Dalam erti kata lain menerima sistem pentarbiahan syarie yang dianjurkan islam.

Sungguh indah aturan islam.Seandai terzahir kekurangan yang boleh diperbaiki sesama kita tidak kira antara pemimpin dan pengikut, dianjurkan untuk menegur dengan cara yang paling berhikmah supaya yang terkhilaf sedar kekhilafannya dan dapat mengislah diri menjadi lebih baik.

‘Ular yang menyusur bawah akar tak akan hilang bisanya’. Pepatah ini eloklah diambil sebagai pengajaran bagi melenturkan ego insan yang menerima teguran. Semoga sifat salamatul sadri menaungi diri.

‘Hidayah itu milik Allah. Apa gunanya kita berdakwah jika hasilnya tidak pasti?’

Sejenak terfikir kebenaran kata-kata ini.Minda terjerat dalam mencari jawapan,sia-siakah berdakwah?

Sedarkah kita,di akhirat kelak yang akan disoal Rabbul Izzati bukan natijah dakwah kita,tetapi usaha dalam mencapai natijah. Mungkin elok dita’kidkan sekali lagi, yang pasti akan disoal di akhirat adalah usaha.

Tanggungjawab manusia berusaha, natijah itu urusan Allah.Nah,mudahkan?!

Ayuh post mortem segala amalan kita yang lalu. Usah sisi baik dalam diri yang digali, tetapi spot kelemahan yang dicari.

Menegur dengan berhikmah,menerima teguran dengan hati terbuka. Inilah tarbiah cycle. InsyaAllah, berkat toleransi lahir masyarakat muslim berintegriti.

Disediakan oleh :

Biro Dakwah Dan Tarbiah KPIPM

sesi 2010/2011

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM