Saturday, May 7, 2011

Ehya al-Jum'ah Minggu Ini - Fahami Ilmu Agama Dengan Jelas

KAHERAH, 5 Mei - Ehya’ al–Jum’ah diteruskan seperti biasa. Bermula dengan alunan burdah, diiringi bacaan Yaasin dan tazkirah mingguan yang disampaikan oleh saudara Ismail bin Nardin, penuntut tahun 4 usuluddin,syu’bah tafsir Kaherah.

Pesan beliau pada yang hadir agar perlu memahami ilmu agama dengan jelas supaya tidak tersesat atau tersalah tafsir dalam membuat apa-apa keputusan.

“Kita tidak perlu takut sangat dengan ancaman atau propaganda pihak tertentu yang hanya untuk menakutkan pelajar–pelajar azhari, tapi perlulah bersikap tegas sekalipun diugut dan sebagainya”. Sambung beliau.

Disebelah pagi pula, majlis bersambung pada tazkirah Subuh yang disampaikan oleh saudari Nihal binti Mohd Tarmizi, pelajar tahun 2 perubatan Kaherah.

“Pergerakan manusia dari segi pertuturan ataupun perbuatan telah diprogramkan bermula daripada otak. Contohnya, sebelum kita bercakap otak kita sudah berfungsi secara kita tidak sedar yang sebenarnya otak kita telah simpan apa yang akan kita cakapkan".

Antara lainnya, beliau menekankan aspek-aspek kesihatan seperti penjagaan makanan berikutan peperiksaan yang senakin hampir, ujar beliau lagi.

Majlis yang dipengerusikan oleh saudari Nasibah binti Abu Bakar menggamitkan suasana dengan berbahasa inggeris. Rencah sebegini menambahkan lagi suasana baru disamping melatih bakat-bakat yang terpendam untuk berani kehadapan.

Biro Dakwah dan Tarbiah KPIPM sekali lagi mengucapkan jutaan terima kasih buat anak-anak Perak yang sentiasa memberikan komitmen dalam apa jua program yang KPIPM anjurkan.

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...