Friday, October 8, 2010

Jaulah Makam Auliya '10 : "Perlu diadakan lagi"



KAHERAH,3 Oktober – “Ribat Ukhuwah Teladani Sejarah”. Demikianlah ayat yang menjadi tema kepada program Jaulah Maqam sekitar Kaherah pada tahun ini.

Program yang saban tahun diadakan ini adalah bertujuan untuk serba sedikit pendedahan sejarah mengenai maqam-maqam para auliya’ yang berada di sekitar Kaherah.

Jaulah kali ini, terbahagi kepada 2 sesi dan melibatkan seramai 136 orang peserta. Hari pertama melibatkan 82 orang ikhwah dan hari kedua pula melibatkan 54 akhawat.

Program tersebut bermula pada jam 7.30 pagi dengan perhimpunan peserta di perkarangan Wisma Darul Ridzuan A. Kemudian bertolak pada jam 8.00 pagi. Antara maqam yang diziarahi ialah maqam Syeikh Soleh, Ibnu Hisyam al-Ansari, Imam Sya’rani, Imam Syamsuddin ar-Ramli dan Sultan al-Hanafi. Zon B, Sayyidah Zainab, Sayyidah Ruqayyah, Ibnu Sirin, Sayyidah Atiqah, Syeikh Ali Ja’fari, Sayyidah Nafisah, Masjid Amru, Imam as-Syafie, Syeikh Zakaria al-Ansari dan banyak lagi.

Sepanjang perjalanan menziarahi maqam-maqam para auliya’,semua peserta mendengar penerangan yang disampaikan oleh saudara Muhammad Firdaus bin Aznan. Beliau menerangkan mengenai sejarah-sejarah yang tersimpan disebalik maqam-maqam yang masih ada sehingga kini.

“Kami mengharapkan agar program seperti ini dapat memberikan manfaat kepada para peserta di dalam mengenali sejarah dan kisah mengenai para auliya’ di bumi Mesir ini”. Ucap pengarah program,saudara Mohd Amilrol Anua bin Osman apabila ditemu ramah wartawan blog.


“Program seperti ini harus diteruskan lagi kerana pendedahan mengenai sejarah para auliya’ ini adalah kurang dikuasai oleh ahli kita,jadi diharapkan program seperti ini akan dianjurkan lagi pada masa-masa yang akan datang”. Luahan salah seorang peserta program tersebut.

Hanya Allah S.W.T yang dapat membalas segala bakti dan jasa yang telah diberikan oleh semua koordinasi pelaksana program dalam memastikan program berjalan dengan lancar.

2 comments:

  1. Bitcoin Private Key Finder Bitcoin Key Finder is the # 1 app for finding BTC Bitcoin private keys with a balance. It gives you the exact BTC Bitcoin private key in a minute all transaction and shows you the current balance. BTC Bitcoin Key Finder saves all the results and gives you an easy export option to save to your hard drive. Did you know that there are literally thousands of bitcoin addresses with a balance and no transactions in years. Get your Bitcoin Key Finder now to be the first to find one of these gems.
    http://allcryptosoftware.net/success-stories/
    whatsapp: +971529644548

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...