Wednesday, December 23, 2015

PARLIMEN GREECE BERSETUJU IKTIRAF PALESTIN



Selasa, 22 Disember 2015.

ATHENS: Parlimen Greece dalam satu sesi khas pada Selasa meluluskan resolusi yang menyeru kerajaannya untuk mengiktiraf negara Palestin.

Presiden sidang berkenaan, Nikos Voutsis berkata kesemua parti dalam parlimen Greece telah memberi sokongan penuh kepada resolusi itu.

Voutsis berkata resolusi itu menggesa kerajaan Greece untuk "menggunakan prosedur yang sesuai bagi mengiktiraf Palestin dan menggiatkan usaha-usaha diplomatik bagi meneruskan perbincangan damai" di rantau itu.

Persidangan khas parlimen Greece itu turut dihadiri Presiden Palestin, Mahmoud Abbas.

Perdana Menteri Greece, Alexis Tspiras, sebelum ini mengumumkan pihaknya tidak akan lagi merujuk dokumen-dokumen rasmi kepada pihak berkuasa Palestin, namun ia akan merujuk sebagai Palestin sahaja.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dan perbincangan bersama Mahmoud pada Isnin.

Jelasnya, lawatan Mahmoud ke Greece adalah sebagai simbolik bagi "mengukuhkan" hubungan antara kedua-dua Negara berkenaan.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Athens mempunyai hubungan yang rapat dengan rejim Israel, terutamanya dalam bidang penjanaan tenaga, namun tetap mengekalkan hubungan yang baik dengan Palestin.

Tsipras ke Israel pada bulan lalu apabila dia bertemu dengan Mahmoud dan Perdana Menteri rejim, Benjamin Netanyahu.

Menurut Tspiras, Greece akan melihat "waktu yang terbaik" untuk mengiktiraf Negara Palestin, dengan mengambil kira "hubungan persaudaraan negara-negara Arab dan hubungan kerjasama dengan Israel."

Bendera Palestin dikibarkan buat kali pertama di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada 30 September lalu sebagai satu tanda simbolik.

Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2015/2016 menyeru kepada semua untuk bersama-sama cakna dengan isu ummah demi masa depan umat Islam seluruhnya.

Ayuh bersama jayakan kempen FREEDOM !

Sumber : www.aljazeera.com

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...