Home » » ILMU & KEPENTINGANNYA

ILMU & KEPENTINGANNYA



Ilmu & Kepentingannya

"طلب العلم فريضة على كل مسلم"
(HR Al-Baihaqi)

     Kebanyakan manusia mengetahui ilmu itu adalah sesuatu benda yang penting. Kerana dengan ilmu itu akan terbitnya amalan yang berasaskan ilmu. Tetapi ramai dalam kalangan kita tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan tuntutan ilmu itu.

Apa itu tuntutan ilmu?

     Mengungkap keratan ayat di atas yang menunjukkan bahawa setiap manusia yang bergelar seorang muslim, terletak pada bahunya untuk mencari atau mendalami ilmu. Dalam pada yang sama, kita ketahui bahawa rata-rata seorang muslim itu semakin gigih untuk mencari atau mendalami ilmu. Akan tetapi apakah yang kita inginkan? Kemegahan? Pangkat? Harta? Ramai juga dalam kalangan kita terkeluar landasan daripada apa yang kita niatkan.

     Ramai yang pada awalnya, berniat hanya kerana Allah, akan tetapi mereka kalah di pertengahannya dengan segala onak dan duri yang telah dirancangkan oleh syaitan.

"Masa itu seperti pedang, sekiranya kita tidak memotongnya maka dia akan memotong kita".

     Masa bukanlah satu perkara yang kita boleh buat acuh tak acuh. Ramai di antara kita telah menyesali akan perbuatan mereka, yang mana mereka terlalu alpa dan lalai akan kenikmatan yang diberikan kepadanya. Mununtut ilmu dan masa ini tiadalah perbezaan. Kerana apa? Kerana tiada istilah yang menyatakan bahawa ilmu ini tertumpu pada seseorang yang khusus. Malahan ramai ulama' yang masih mencari ilmu walaupun usia mereka sudah lanjut.

     Tatkala itu juga, segala ilmu itu perlu disertakan dengan amal. Seperti yang kita ketahui Islam itu bukan hanya bergerak dengan seorang individu tetapi bergerak secara berkumpulan (Jemaah). Dengan cara berkumpulan inilah, seperti yang kita lihat bahawasanya Islam ini menjadi salah satu kumpulan yang digeruni oleh musuh. Ilmu itu perlu disebarkan kepada semua, ini kerana ingin menubuhkan sesuatu kumpulan yang kuat dan memerlukan amal yang berlandaskan ilmu. Sekiranya tiada ilmu maka tiada kekuatan akan sesuatu kumpulan. Ia akan menjadikan Islam itu sunyi, tiada apa dapat dilakukan. Menjadikan Islam itu hanyalah sekumpulan tidak dapat melakukan apa-apa seperti sekarang ini. Kita ditindas oleh musuh-musuh kita, kerana apa? Kerana kita tiada ilmu yang secukupnya untuk mengalahkan mereka. Akan tetapi segala benda ini mesti mempunya permulaan. Seperti mana seorang manusia itu terjadi memerlukan permulaan. Permulaannya bermula dari diri sendiri. Apabila diri sendiri itu dapat menguasai sesuatu itu, ia akan dapat memberikan manfaat kepada orang lain. Ia akan menjadikan Islam kembali ke zaman kegemilangan Islam dahulu.

Karya dari :
Usrah Rahmatan Lil ' Alamin
Wisma Perak Baitul Ridzuan
11/12/2015


BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments :

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

 
Support : UPP KPIPM | PMRAM Cawangan Perak | KPIPM
Copyright © 2011. Laman KPIPM - All Rights Reserved
Template Modify by KPIPM64
Proudly powered by Blogger