Thursday, September 10, 2015

USBU' THAQAFI 2015: Mahasiswa Berthaqafah Tonggak Generasi Ilmuwan

KAHERAH, 23 Ogos 2015 – Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir  telah menganjurkan sebuah program ilmiah iaitu USBU' THAQAFI 2015 (THAQAFI ‘15) yang bertemakan “Mahasiswa Berthaqafah, Tonggak Generasi Ilmuwan”. Program yang sepenuhnya di bawah anjuran Biro Pelajaran dan Ilmiah KPIPM sesi 2014/2015 dengan kerjasama Pegawai Atase Pendidikan Negeri Perak ini telah berlangsung dengan jayanya selama 4 hari bermula pada 23 Ogos sehingga 26 Ogos 2015 bertempat di Dewan Syeikh Idris Al-Marbawi, Baitul Ridzuan. Antara objektif program ini diadakan adalah untuk menerapkan kefahaman tentang kepentingan ilmu kepada ahli KPIPM dan memaksimakan suasana ilmu di dalam Wisma Perak serta mengeratkan ukhuwah dalam kalangan ahli.



Program ini dimulai dengan pembacaan kitab Hadis Matan Arbain yang disampaikan oleh Fadhilatul Syeikh Dr. Rifaat Fauzi bin Abdul Mutalib pada hari pertama. Pada keesokan harinya seawal jam 4.30 pagi, bermula pembacaan kitab Ta’alim Al-Muta’alim yang dijalankan selama 3 hari berturut-turut yang  telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Muhammad Faez Ehsan bin Mohd Sufian, selaku Setiausaha Agung BKASM sesi 2014/2015. Program diteruskan lagi pada sebelah malamnya  dengan forum mahasiswa intelek yang bertajuk “Kemelesetan Ekonomi Malaysia: Caknakah kita??” yang menampilkan dua orang ahli panel iaitu Al-Fadhil Ustaz Abdul Aziz bin Ali, Mahasiswa Master Bahasa Arab Jabatan Usul Lughah, Universiti Al-Azhar dan Saudari Hani Izzati binti Yaakub, Mahasiswi Kuliah Perubatan tahun 5 Cawangan AL-Azhar serta seorang moderator iaitu Saudara Abdul Fattah bin Abdul Ghafar, Mahasiswa Kuliah Perubatan tahun 4 Cawangan Al-Azhar. Pengisian hari ketiga THAQAFI ’15 diteruskan lagi pada sebelah malam iaitu sambungan pembacaan kitab Hadis Matan Arbain.Program ini diakhiri dengan Muhadharah Ammah yang telah disampaikan oleh Fadhilatul Syeikh Hisyam Kamil Al-Azhari pada hari yang keempat (26 Ogos 2015). Fadhilathul Sheikh di dalam muhadharahnya sangat menekankan  peranan kita sebagai mahasiswa Islam Al-Azhar. Program berbentuk pengisian thaqafah ini mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada anak-anak Perak dan juga individu luar.




Semoga program thqafah sebegini dapat menjadi pemangkin semangat cintakan ilmu dalam kalangan ahli KPIPM seterusnya dapat membentuk generasi ilmuwan muda sepertimana yang telah digarap melalui Kempen Ilmuwan Muda Biro Pelajaran dan Ilmiah KPIPM sesi 2014/2015.

1 comment:

  1. Saya ingin memberikan semua kemuliaan kepada Allah SWT untuk apa yang Dia gunakan Bunda Rahmat untuk melakukan dalam hidup saya. Nama saya adalah kemala cahyono dari kota bekasi di Indonesia, saya seorang janda dengan 3 anak, suami saya meninggal dalam kecelakaan pesawat dan sejak itu kehidupan telah sengsara.

    Sangat kejam bagi saya dan keluarga saya dan saya telah mencoba beberapa kali untuk mendapatkan pinjaman dari bank di Indonesia dan saya ditolak dan ditolak karena saya tidak memiliki jaminan dan tidak bisa mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih.

    Pada hari yang didedikasikan ini ketika saya pergi melalui internet, saya melihat kesaksian Ibu Rahma bekerja tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari Ny. Grace dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu perusahaan pemberi pinjaman, Grace dan seberapa benar pinjaman itu dari Grace's ibu dan dia mengatakan kepada saya itu benar dan saya menghubungi Ms. Grace dan setelah mengajukan pinjaman saya dan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 24 jam.

    Saya mendapatkan uang pinjaman saya di rekening bank saya dan ketika saya memeriksa akun saya, uang pinjaman saya masih utuh dan saya sangat senang dan saya telah berjanji bahwa saya akan memberikan kesaksian kepada orang lain tentang rahmat ibu perusahaan pinjaman, jadi saya ingin untuk menggunakan media ini untuk memberikan saran kepada siapa saja yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: cahyonokemala@gmail.com untuk informasi serta teman-teman saya Rahma Henny via email: rahmahenny45@gmail.com
    Nyonya Grace melalui email: gracealexanderloancompany@gmail.com
    CEO Tel.: +1(407)792-5682
    WhatsApp: +1(407)792-5682

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...