Sunday, July 28, 2013

Titik Tolak Perang Badar

Perang Badar merupakan peperangan pertama yang dilalui oleh umat Islam. Ia bepunca daripada sekatan ekonomi dan rampasan harta penduduk Islam di Mekah. Pada mulanya kaum Muslimin hanya keluar untuk menyekat kemaraan rombongan Abu Sufian dan merampas barang dagangan milik penduduk Islam dari kafilah tersebut, akan tetapi kehendak Allah s.w.t berjalan bertentangan dengan kehendak mereka di mana Allah s.w.t.telah mempertemukan mereka dengan rombongan tentera Abu Jahal maka berlakulah satu pertempuran yang dahsyat. 

Allah s.w.t  telah  merakamkan di dalam al-Quran :
Maksudnya : “ Supaya Allah s.w.t menegakkan yang benar itu dan menghapuskan yang salah (kufur dan syirik).”

Sesungguhnya perang Badar yang bermula dan berakhir dengan pentadbiran Allah s.w.t  serta kepimpinan dan anjuranya itu merupakan pemisah di antara kebenaran dan kebatilan. Mengikut apa yang dikatakan oleh ulama’-ulama’ tafsir secara ringkasnya bahawa pemisahan (al-furqan) bermaksud lebih komprehensif, menyentuh hati, luas dan mendalam. 

Lembaran al-Quran ada menukilkan :
Maksudnya :  “ … jika kamu beriman kepada Allah s.w.t dan kepada apa yang diturunkan oleh kami (Allah) kepada hamba kami (Muhammad) pada hari “al-furqan”, iaitu hari bertemunya dua angkatan tentera (Islam dan Kafir di medan Perang Badar)…”

As-Syahid Sayyid Qutub menjelaskan kepada kita tentang makna pemisahan dalam perang Badar. Perang Badar merupakan pemisah kepada dua gambaran memungkinkan, kemenangan dan kekalahan. Meskipun, kemenangan secara zahirnya masih tergambar kepada kaum Musyrikin dan kekalahan secara batiniah masih tergambar kepada kaum Muslimin sehingga ada golongan Munafik berkata, “ Orang-orang Muslimin telah ditipu oleh agama mereka sendiri”. Namun hakikatnya Allah s.w.t sengaja menghendaki kaum Musyrikin lebih ramai berbanding kaum Muslimin. Ini bertujuan untuk membezakan di antara yang kalah dan yang menang tanpa melihat kepada kekuatan mereka sendiri. Allah s.w.t  juga menyedarkan kaum Muslimin bahawa kekuatan sebenar terletak pada aqidah yang kukuh, dan bukan pada tentera atau canggihnya senjata semata-mata.

 Perang Badar juga merupakan pemisah antara dua era di dalam sejarah kemanusiaan. Manusia keseluruhannya sebelum muncul perundangan Islam adalah sangat berbeza berbanding selepas terlaksananya sebuah perundangan Islam. Dengan sifatnya tersendiri, ia memberi lembaran baru bagi kehidupan manusia, manhaj baru bagi kewujudan insani, sistem baru dalam sesebuah masyarakat serta pengisytiharan umum bagi kebebasan manusia di atas muka bumi berlandaskan ketetapan ketuhanan semata-mata disamping mengenepikan kuasa taghut yang mencabul keagungan Tuhan dan kekuasan-Nya. Islam tidak akan mampu berterusan dengan akidah penganut-penganutnya yang hanya zahir di celah-celah slogan penghambaan diri kepada Allah s.w.t semata-mata dan hanya zahir di dalam akhlak kewibawaan sesama mereka. Islam tidak mungkin bertahan tanpa bangun menuju ke arah pembentukan sebuah lembaran baru, manhaj baru, kerajaan baru dan masyarakat baru di dalam realiti sebuah kehidupan akan tetapi Islam juga dengan sifatnya yang tersendiri telah menghakis segala halangan materialisme yang mengekang kehidupan umat Islam di dalam proses melaksanakan ajarannya dan seterusnya melangkah ke arah pembentukan kehidupan manusia sejagat. Sesungguhnya pembelajaran secara langsung ini datang daripada Allah s.w.t.

Kebanyakan golongan Zionis yang datang dari Barat untuk memerangi Islam serta memusnahkannya turut terpengaruh dengan nilai-nilai murni yang terdapat di dalam masyarakat Islam. Seterusnya mereka kembali ke negara mereka untuk memusnahkan undang-undang diktator yang terdapat di negara mereka selepas mereka menyaksikan saki baki perundangan masyarakat Islam. Seperti mana yang kita ketahui, golongan Tatar yang datang dari Timur untuk memerangi Islam serta memusnahkannya turut sama terpengaruh dengan aqidah Islam pada akhirnya. Mereka membawa dan menyebarkannya di serata dunia dan menegakkannya di bawah sebuah pemerintahan bermula dari kurun ke lima belas hingga kurun  ke dua puluh di tengah-tengah bumi Eropah. Walau bagaimanapun, sejarah manusia bermula dari ekspidisi Badar telah terpengaruh dengan pemisahan ini.

Perang Badar jika kita lihat dari sudut kesannya adalah merupakan fenomena alam yang telah dirayakan oleh semua makhluk Allah s.w.t  termasuk jin dan malaikat. Manakala di atas pentas dunia pula, disebutkan bahawa surah ar-Rum ketika diturunkan ke atas baginda seolah-olah merealisasikan harapan ribuan kaum Muslimin Mekah untuk melihat bangsa Rom yang terdiri dari golongan ahli kitab dapat mengalahkan bangsa Parsi yang terdiri daripada golongan penyembah berhala. Dua negara ini merupakan pemegang paksi dunia ketika itu. Kaum Muslimin dan kaum Musyrikin merupakan kekuatan sejarah dan pelbagai fenomenanya telah memaparkan peristiwa dramatik yang besar di pentas dunia yang patut dijadikan contoh pelajaran bagi gerakan Islam pada hari ini. 

Inilah isyarat kepada hakikat ketentuan yang besar, di mana hak mahupun batil tidak akan terlaksana jika hanya berdasarkan teori, ia perlu bersifat realiti di mana kebatilan perlu dihapuskan dan kebenaran di angkat tinggi dengan tangan umat Islam sendiri. Bukan sekadar bercakap, berdebat ataupun berdialog kosong tanpa bergerak ke arah itu. 

Kebenaran tidak akan tertegak selagi kebatilan tidak dikalahkan dengan kuasa Islam. Itulah agama yang bermanhajkan gerakan yang nyata bukan sekadar kepercayaan untuk mencapai pengertian atau untuk bahan berdebat mahupun untuk kepercayaan negatif. 


Justeru itu, semua kejadian di atas merupakan titik pemisah di antara sifat manhaj Islam itu sendiri. Tabiat dan hakikat sistem ini terserlah apabila dipamerkan oleh keperibadian umat Islam tersebut. Kini fenomena perbezaan (al-furqan) itu akan selalu kita saksikan dikala keberadaan Islam dalam mengalami detik-detik cemas. Hal ini sangat jelas jika pemahaman kaum Muslimin terhadap agamanya bersifat padu dalam keadaan semasa, sehingga pemahaman kaum Muslimin ini dipengaruhi oleh jiwa-jiwa para pendakwah. Itulah fenomena perang Badar merupakan petunjuk-petunjuk yang begitu menyentuh lubuk hati. Sesungguhnya Allah s.w.t  jualah yang berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. 


3 comments:


  1. Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  2. Halo
    semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak scammer di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. silakan bergabung dengan saya untuk menjadi bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman.

      Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON yang bertanggung jawab atas SEMUA GRANT. Mereka memberikan semua jenis pinjaman mulai dari jumlah minimum 5.000 hingga 500.000.000 pada mata uang berikut: Dolar Amerika Serikat, Eropa dan Poundsterling Inggris (GBP). , begitu Anda menghubungi mereka, mereka akan memproses pinjaman Anda untuk Anda, yang harus Anda lakukan adalah menghubungi ibu Elina di elinajohnson22@gmail.com, Anda juga dapat menghubungi di WHATSAPPnya (+234814773939939).

    Jika Anda ingin penjelasan lebih lanjut, Anda dapat menghubungi saya di email saya .... wahyunielvin@gmail.com. Perlu diketahui bahwa hanya perusahaan induk yang dapat Anda pinjamkan, jadi waspadalah terhadap pemberi pinjaman lain.
    Terima kasih, semoga Allah menjaga dan melindungi Anda semua .... Amin

    ReplyDelete
  3. Nama saya Rafif Apriani, saya membaca sebuah kisah tentang bagaimana ibu Yanti Ari meminjam dari PINJAMAN KEPERCAYAAN GARANSI dengan bantuan perancang busana terkenal DIAN PELANGI. Dalam ceritanya dia menceritakan bagaimana dia kehilangan banyak uang (Rp28.000.000,00) kepada pemberi pinjaman yang buruk karena dia membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnisnya.
    Dia juga menceritakan bagaimana dia menghubungi Dian Pelangi yang menginstruksikannya untuk menghubungi Ny. Ana Micheal dari PINJAMAN KEPERCAYAAN JAMINAN dan itulah bagaimana dia meminjam pinjaman yang dia butuhkan untuk meningkatkan bisnisnya. Jadi saya melihat kisah ibu Yanti Ari dengan detailnya, rincian Dian Pelangi dan Nyonya Ana Michael dari PINJAMAN KEPERCAYAAN yang mereka pinjam.

    Rincian Dian Pelangi :: email: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM)
    dia tinggal di Jakarta.
    Rincian Ibu Yanti Ari :: Nomor Teleponnya: +62 821-1644-0184
    Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
    dia tinggal di Kota Medan, emailnya: ARIY6261@GMAIL.COM
    Dan akhirnya perusahaan pinjaman asli yang saya inginkan ada orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi karena saya sekarang menjadi saksi hidup dan semoga allah selalu memberkati hari saya menghubungi mereka.
    Nama perusahaan: PINJAMAN TRUST GUARNATY, alamat email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)

    Ketika saya menghubungi ibu yanti, dia memberi tahu saya bagaimana dia meminjam dari Ibu Ana Michael dari PINJAMAN KEPERCAYAAN GARANSI dan seluruh proses. Saya sangat senang mengumumkan kepada masyarakat umum bahwa Nyonya Ana Michael dari PINJAMAN KEPERCAYAAN adalah yang terbaik dan paling dapat diandalkan.
    Anda dapat menghubungi saya untuk lebih jelasnya melalui email saya: rafifapriani@gmail.com
    Saya berharap orang-orang yang menginginkan pemberi pinjaman pinjaman yang andal melihat ini.

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...