Home » » Journey ’13: "Jauh Perjalanan, Teguh Keimanan"

Journey ’13: "Jauh Perjalanan, Teguh Keimanan"

Kaherah, 23 Jun 2013- Seusai sahaja imtihan fasa kedua ini, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir di bawah Biro Perhubungan Sambutan Dan Rehlah telah mengadakan rehlah ke Matruh dan Siwa. Program kembara yang disertai seramai 32 orang ahli ini dinamakan sebagai JOURNEY ’13. Para peserta program bertolak dari Kaherah pada pukul 12.00 malam.

Pada hari pertama, Isnin, 24 Jun 2013 rombongan kembara tiba di tempat penginapan pada jam 9.00 pagi terus dengan aktiviti mandi laut sebelum menjamu selera untuk sarapan pagi. Setelah itu, program diteruskan lagi dengan aktiviti lawatan ke pantai Ajiebah, Hamam Cleopatra serta membeli belah di Pasar Libya. Sepanjang perjalanan, musyrif penerangan iaitu ustaz Ahmad Hasni bin Shuhaibi telah memberikan penerangan yang jelas mengenai tempat-tempat yang dilawati disamping memberikan pengisian rohani untuk para peserta.


Seterusnya pada hari kedua, Selasa, 25 Jun 2013, program meneruskan pengembaraan ke destinasi seterusnya iaitu Siwa. Sepanjang perjalanan yang mengambil masa selama 3 jam, para peserta diisi dengan pengisian rohani serta tazkirah spontan oleh para peserta. Setelah sampai di daerah Siwa, peserta dibawa melawat Jabal Mauta, Siwa Qadim, Istana Zulqarnain dan berkelah di Kolam Cleopatra. Setelah solat berjemaah, para peserta dibawa untuk membeli belah di daerah Siwa dan setelah itu juga, rombongan  kembali semula ke Matruh.



Pada hari ketiga, Rabu, 26 Jun 2013, seusai solat subuh dan sarapan pagi , peserta rombongan bersiap sedia untuk check-out dari tempat penginapan dan bertolak ke Pantai Qubaid untuk bermandi manda serta makan tengah hari. Setelah solat berjemaah, rombongan JOURNEY ’13 bersiap sedia untuk kembali ke Kaherah.

Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments :

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

 
Support : UPP KPIPM | PMRAM Cawangan Perak | KPIPM
Copyright © 2011. Laman KPIPM - All Rights Reserved
Template Modify by KPIPM64
Proudly powered by Blogger