Monday, February 11, 2013

Kalam Pengerusi Badan Hisbah KPIPM



Segala puji bagi Allah yang telah memberikan kesempatan untuk sama-sama kita terus menghirup udara di muka bumi Allah S.W.T  Selawat dan salam kita panjatkan buat junjungan besar Nabi Muhammad  SAW , barisan pimpinan khulafa’ Ar-Rasyidin, serta ahli keluarga dan kaum kerabat yang telah bersama-sama dalam mendaulatkan Islam sehingga pada hari ini ia diteruskan oleh generasi–generasi pelapis kepada perjuangan yang penuh suci ini.

Operasi pencegahan maksiat adalah salah satu tuntutan agama berdasarkan konsep amar makruf nahi munkar. Maka sepatutnya ia akan mendatangkan pahala kepada sesiapa yang terlibat dalam operasi berkenaan.

Tetapi, untuk mendapatkan pahala daripada Allah, sesuatu ibadat itu perlu mengikut segala syarat-syarat yang telah ditetapkan. Jika tidak, ia bukan sahaja akan menjadi sia-sia, malah mungkin sebaliknya membebankan kita dengan dosa-dosa.

Maksud firman Allah swt :
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh berbuat (berbuat) yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka adalah orang yang yang berjaya".
Surah Ali 'Imran, ayat 104.

Hisbah adalah salah satu sunnah dalam sistem politik Islam yang telah diatur dan ditunjuk ajar oleh Baginda S.A.W. Sistem politik Islam tersebut telah disusun sehinggalah ia dilaksanakan sehingga ke hari ini. Hisbah adalah gerakan menegakkan kemakrufan dan menolak kemungkaran. Inilah slogan yang diajar oleh Allah S.W.T di dalam al-Quran.

Susulan dari itu, sistem hisbah perlulah diperkasakan dan diperhebatkan pelaksanaannya. Ini kerana ia adalah salah satu anti-biotik yang memberi kekuatan dalam membasmi kuman dan virus yang merosakkan kekuatan kesatuan. Anti-biotik inilah yang perlu disuntik di dalam gerakan menyebarkan dakwah dan Islam

Saya pada tahun ini ditaklifkan oleh pihak KPIPM untuk memegang Pengerusi Badan Hisbah. Di saat ini kita melihat peranan Badan Hisbah semakin besar oleh kerana banyak perkara-perkara amar makruf nahi munkar yang telah dipandang sebelah mata.

Dan baru-baru ini juga, pihak Badan Hisbah peringkat KPIPM telah mengadakan mesyuarat kali pertama selepas daripada pelantikan. Di dalam perbincangan tersebut, banyak perkara yang telah diutarakan.

Antaranya adalah isu keselamatan terutamanya keselamatan sebelah akhawat. Oleh itu juga pihak Badan Hisbah telah menyusun beberapa tindakan. Oleh itu, pihak Badan Hisbah telah menyusun jadual rondaan berkala bagi membenteras gejala akhawat yang sering pulang lewat ke kediaman masing-masing.

Jagalah diri agar kita tidak terlibat dengan perbuatan-perbuatan mungkar yang boleh membawa kita ke alam yang hina. Jangan jadikan bumi barakah ini tempat bermadu asmara dan membuat perkara yang dilarang oleh agama kita Islam.

Diakhir kata, saya menyeru kepada seluruh warga KPIPM yang menetap di bumi Mesir ini agar sama-sama kita dapat memberikan kerjasama dengan baik kepada Badan Hisbah dan dapat menjaga keselamatan memandangkan sejak kebelakangan ini banyak kes-kes cabul, mencuri dan lain-lain berlaku.

Semoga dengan kewujudan Badan Hisbah ini dapat membantu individu-individu yang bernaung di bawah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir khususnya dan di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) yang menaungi pelajar Malaysia amnya.

Harapan juga ianya dapat menerapkan tuntutan nilai Ihsan dalam diri mereka sepanjang tempoh mereka menuntut ilmu lantas menghasilkan suasana landskap Biah Solehah yang diidamkan di bumi Mesir ini.


“SATU FIKRAH SATU AMAL”

“BERILMU BERAMAL IKHLAS”

“MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN”


MOHAMMAD OMAR BIN ADAM
Pengerusi Badan Hisbah
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir
sesi 2012/2013

No comments:

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

TV PMRAM