Saturday, March 19, 2016

KEMPEN "FREEDOM" | PENGEBOMAN ANKARA

KEMPEN "FREEDOM" | PENGEBOMAN ANKARA



ANKARA:  Sekurang-kurangnya 34 orang terkorban manakala 125 cedera akibat letupan bom di Ankara, Turki pada Ahad.

Bom itu meledak di Dataran Ataturk Bulvari dekat pusat bandar Ankara dan letupannya boleh didengari dari jarak beberapa kilometer.

Kesan letupan berkenaan, termasuk serpihan bahan yang terbakar telah terserak ke radius beberapa ratus meter dan jatuh ke bangunan Kementerian Dalam Negeri, mahkamah serta bangunan pejabat perdana menteri yang lama.

Menurut stesen televisyen tempatan NTV, letupan dipercayai akibat letupan sebuah bom kereta.

Ia diletupkan berdekatan sebuah bas dan turut mencetuskan kebakaran beberapa kenderaan berdekatan.

Berikutan kejadian itu, pihak berkuasa Turki menutup kawasan pejabat kerajaan berkenaan serta melarang media daripada membuat laporan insiden berkenaan.

Dua pegawai kanan keselamatan memberitahu Reuters bahawa siasatan awal mencadangkan bahawa insiden itu dilakukan Parti Pekerja Kurdistan (PKK), atau sekutunya, yang selama tiga dekad lalu sering menimbulkan kekacauan kerana menuntut kuasa autonomi.

Tiada pihak setakat ini tampil mengaku bertanggungjawab, namun Menteri Dalam Negeri Afkan Ala berkata nama kumpulan di sebalik serangan itu bakal didedahkan selepas siasatan dijalankan.

Sumber : astroawani & al-Jazeera
..................................................................................................

Biro Tabung Kebajikan,Kesenian dan Riadah KPIPM sesi kali ini menyeru kepada semua agar sedar dan cakna tentang isu-isu yang berlaku. Bersama bersatu mencorak masyarakat ke arah Islam yang syumul In Sya Allah.

   Ayuh sama-sama kita jayakan kempen BTKKR KPIPM sesi kali ini, Kempen “Freedom” !

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...