Friday, January 18, 2019

MINDA PIMPINAN | SEBUAH ORGANISASI

MINDA PIMPINAN | SEBUAH ORGANISASI
Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2018/2019

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Firman Allah SWT didalam kitabNya :

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَٰنٌ مَّرْصُوصٌ
“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berperang (berjuang) dalam barisan yang teratur seakan-seakan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh”.
(Surah Assaff : Ayat 4)

   Organisasi secara umumnya bermaksud satu kumpulan yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu sama lain bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi.

   Namun terdapat perbezaan organisasi dari sudut pandangan Islam yang mana elemen-elemennya  diambil dari al-Quran dan hadith. Ayat di dalam Surah as-Saff tersebut juga menunjukkan perbezaan bahawa pergerakan dalam sesuatu organisasi Islam haruslah diiringi dengan niat untuk berjuang kerana Allah dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab. Maksud dari “saff” di situ menurut al-Qurtubi adalah perintah untuk masuk ke dalam sebuah barisan (organisasi) supaya terdapat keteraturan bagi mencapai sesuatu matlamat.

  Dalam Islam, setiap manusia dituntut untuk berorganisasi dan hidup dalam sebuah kehidupan yang diorganisasi dengan baik.

Di dalam sebuah hadis dari Ibnu Mas’ud R.A :

“Tidak halal bagi tiga orang yang berada di tengah sahara, kecuali harus diangkat seorang   dari mereka sebaga pemimpin."
(HR.Ahmad dari Ibnu Mas’ud R.A).

    Secara logiknya jika kita fikir untuk jumlah orang yang begitu sedikit, tidak perlu kepada seseorang yang memimpin, kerana semuanya boleh diatasi bersama. Namun perlulah kita sedar, hakikatnya bahawa setiap manusia mempunyai hasrat, rasa, kepentingan dan keperluan yang berbeza-beza yang terkadang menyebabkan seseorang itu seringkali mengabaikan dan menindas hak orang lain demi kepentingan diri masing-masing. Oleh kerana itu, Islam menganjurkan hal tersebut iaitu dengan memilih pemimpin untuk setiap kegiatan yang dilakukan lebih dari dua orang, kerana jika tidak ada seorang pemimpin diantara ketiganya akan terbentuklah sebuah organisasi yang disana ada orang yang mengorganisasikannya dengan baik khususnya dalam mencapai sesuatu tujuan.

   Dari hadith tersebut juga kita dapati ciri sebuah organisasi adalah mempunyai pemimpin dan terjadilah itba’ terhadap kepimpinan tersebut. Maka dalam sebuah organisasi perlu ada ketaatan. Yakni ketaatan seseorang pekerja dan seorang pengurus kepada ketuanya.

   Prinsip utama ketaatan ialah selagi arahan atau perintah tersebut tidak bercanggah dengan Islam, maka menjadi kewajipan kepada  pekerja agar mematuhi arahan  yang dikeluarkan oleh majikannya. Ketaatan dalam sebuah organisasi sangat penting bagi melicinkan perjalanan organisasi tersebut.

   Hendaklah sesuatu organisasi berjalan sesuai dengan perancangan yang telah dibuat sebelumnya supaya tidak mengakibatkan kecelaruan di dalam sebuah organisasi seperti mana ibrah yang dapat kita ambil dari Perang Uhud, apabila sebuah anggota dalam organisasi tersebut tidak dapat mematuhi arahan dan perancangan yang telah dirancang maka berlakulah kekacauan dan kegagalan dalam mencapai sesuatu tujuan.

   Suatu pekerjaan apabila dilakukan dengan teratur dan terarah, maka hasilnya juga akan baik. Maka kehidupan yang berorganisasi ini merupakan ciri penting dalam masyarakat manusia yang bertamadun.

   Kata Soekarno dalam sebuah puisinya : ”Beri aku 1,000 orang tua nescaya akan aku cabut semeru dari akarnya, Beri aku 10 orang pemuda nescaya akan aku guncang dunia”.

   Tahukah kalian sepuluh orang pemuda yang dimaksudkan  adalah pemuda yang berorganisasi serta jelas matlamat hidupnya.

   Akhir kata, Islam melarang umatnya memisahkan diri daripada berorganisasi kerana dengan adanya organisasi akan memudahkan lagi jalan untuk mencapai sesuatu tujuan yang tidak lain tidak bukan adalah untuk meninggikan martabat Islam itu sendiri.

Terdapat sebuah hadith yang berbunyi:
“Barangsiapa yang mendapatkan dari pemimpinnya sesuatu yang dia tidak sukai, maka hendaklah bersabar. Sesungguhnya barangsiapa yang memisahkan diri dari jama’ah sejengkal sahaja, lantas ia mati, maka ia mati jahiliyyah."
(HR.al-Bukhari 4:222 dari Ibnu Abas R.A)

   Oleh itu, jelaslah kepada kita bahawa keluarga kita cintai ini iaitu Keluarga Pelajar-pelajar Perak Mesir itu sendiri merupakan satu organisasi yang jelas akan tujuan dan dasarnya yang bertepatan dengan syariat Islam. Wajiblah ke atas kita untuk mematuhi ketua organisasi kita iaitu Yang Dipertua KPIPM selagi mana arahannya tidak bercanggah dengan tuntutan Islam itu sendiri.

   Semoga nukilan yang ringkas ini, sedikit sebanyak dapat memberi kefahaman kepada kita seterusnya dapat menyuntik semangat roh-roh kesatuan dalam kalangan kita. In shaa Allah. Wallahu’alam.

Disediakan oleh:
Hurin Nuur binti Yahya
Setiausaha HEWI KPIPM sesi 2018/2019

#KPIPMkeluargakita
#BersamaBersatuJayakanUsulKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

2 comments:

  1. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete
  2. instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

             
    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
                                  Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024 Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2023/2024 KAHERAH, 17 & 18...