Sunday, January 20, 2019

KANTA SISWA | SEJARAH : PERJANJIAN PANGKOR 20 JANUARI 1874 AGENDA SEKULARISASI PENJAJAH

KANTA SISWA | SEJARAH : PERJANJIAN PANGKOR (20 JANUARI 1874) AGENDA SEKULARISASI PENJAJAH
Unit Penerangan dan Penerbitan, Jabatan Yang Dipertua KPIPM sesi 2018/2019

Tanah Melayu merekodkan aneka sejarah jatuh bangunnya yang pastinya menggamit kenangan dan menjadi perbahasan para sejarawan zaman berzaman.

Kanta Siswa kali ini menampilkan peristiwa bersejarah yang semakin kita lupai. Namun, ianya memberi impak dan anjakan paradigma yang besar terhadap perkembangan sistem pentadbiran di negara ini.

⭕ ADA APA DENGAN 20 JANUARI 1874?

20 Januari 1874 merupakan tarikh termeterainya Perjanjian Pangkor (Pangkor Treaty of 1874) yang menjadi titik permulaan penguasaan penjajah British ke atas Tanah Melayu. Bemula dengan kesilapan Raja Muda Abdullah, penguasa Hilir Perak yang membenarkan campur tangan British ke atas negeri Perak.

Perjanjian ini bertitik tolak daripada kemangkatan Sultan Ali pada tahun 1871. Raja Abdullah selaku Raja Muda, sepatutnya dilantik sebagai sultan baharu menggantikan Sultan Ali. Akan tetapi, disebabkan baginda tidak menghadiri upacara pengebumian, Raja Bendahara iaitu Raja Ismail telah dilantik menggantikan takhta Sultan Ali. Raja Ismail diangkat dan ditabalkan kerana mengikut istiadat pertabalan Raja-raja Melayu, baginda ialah sultan yang sah disebabkan baginda memiliki alat-alat kebesaran diraja serta mempunyai pengikut dan pengaruh besar di Hulu Perak.

Dalam masa yang sama, berlaku permusuhan panjang bermula 1860-an hingga 1870-an di antara dua kumpulan kongsi gelap Cina untuk merebut dan menguasai lombong bijih timah sehingga tercetusnya Perang Larut 1861 yang berlarutan sehingga tahun 1874.

Maka, Raja Muda Abdullah menjadikan dua permasalahan ini sebagai modal membenarkan campur tangan British ke atas urusan pentadbiran Tanah Melayu dengan menyatakan hasrat meminta British menyiasat hal ehwal negeri Perak dan memulihkan keamanan selain membenarkan Perak bernaung di bawah British. Hasrat itu dinyatakan melalui perutusan surat baginda kepada Gabenor Negeri-negeri Selat, Sir Andrew Clarke.

Pihak British melihat perkara ini sebagai peluang keemasan bagi mengembangkan pengaruhnya di Asia Tenggara serta menguasai bijih timah yang menjadi sumber utama perdagangan negeri Perak ketika itu. Hasilnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani pada 20 Januari 1874 di antara Gabenor Sir Andrew Clarke dengan Raja Muda Abdullah bersama beberapa orang pembesar Perak tanpa pengetahuan dan pengiktirafan Raja Ismail.

"Raja Muda Abdullah diangkat menjadi Sultan Perak, Bendahara Ismail bekas Sultan itu dibenarkan memakai gelaran Sultan Muda; Sultan Perak hendaklah menyediakan tempat Residen itu, nasihat Residen British hendaklah diikuti kecuali pada perkara-perkara yang mengenai agama dan adat orang Melayu; fasal menjaga dan memungut segala cukai dan hasil negeri, demikian pula aturan pemerintahan am hendaklah ditetapkan dengan nasihat Residen British." - sedutan Perjanjian Pangkor 1874

⭕ IMPLIKASI BURUK PERJANJIAN

Ringkasnya, Raja Muda Abdullah diiktiraf oleh British sebagai sultan dengan menurunkan Raja Ismail. British melantik J.W.W Birch sebagai Residen British pertama di Perak. Apa yang berlaku selepas itu lebih berat apabila kuasa sultan dibatasi oleh pegawai-pegawai British di mana sultan terikat untuk mematuhinya. Sultan bukan lagi pemerintah mutlak dalam pentadbiran negeri, melainkan hal ehwal berkaitan agama dan adat istiadat orang Melayu.

Rencana British memisahkan agama dan pemerintahan berhasil, menjadikan agenda sekularisasi penjajah berjaya. Campur tangan Residen British dalam urusan pentadbiran ini pastinya mengundang rasa tidak senang dalam kalangan orang Melayu, terutama para pembesar istana. Lantas, mengakibatkan tragedi pembunuhan Residen British dan beberapa siri peperangan Melayu menentang British yang berdepan kekalahan demi kekalahan, malah meruncingkan keadaan apabila semua yang terlibat dihukum bunuh dan dibuang negeri.

Kondisi ini memudahkan lagi perluasan hegemoni politik dan ekonomi British dek kerana terbantutnya penentangan orang Melayu terhadap mereka. Dengan itu, British berjaya mengukuhkan kedudukannya dalam mandala Asia Tenggara disebabkan khazanah bijih timah yang dimiliki negeri Perak sebagai pengeluar utama menandingi negara-negara pengeluar lain pada abad ke-19.

⭕ BERTAPAKNYA SEKULARISME DI TANAH MELAYU

Apa yang terpenting di sini adalah bagaimana British mengeksploitasi perjanjian yang ditandatangani, menjadikan lanskap kerajaan negeri Perak akhirnya memberi keuntungan berganda terhadap pengukuhan kedudukan British di Tanah Melayu dan Asia Tenggara yang menatijahkan senjata memakan tuan yang merugikan rakyat Perak sendiri.

Lebih parah apabila dasar yang dilaksanakan oleh penjajah di dalam pentadbiran, perundangan dan ekonomi ketika itu menjejaskan gaya fikir orang Islam sedikit demi sedikit. Dengan slogan pemisahan agama daripada aspek-aspek kehidupan tersebut, telah memberi impak buruk terhadap cara hidup masyarakat di Tanah Melayu umumnya.

Sebahagian pengkaji menyatakan bahawasanya Perjanjian Pangkor 1874 menyebabkan pembahagian urusan kehidupan manusia bertapak di Tanah Melayu. Buktinya apabila berlaku penyerahan urusan agama dan adat istiadat Melayu kepada Raja Melayu manakala urusan pemerintahan dan pentadbiran diserahkan kepada Residen British. Maka, di dalam kerangka inilah proses sekularisasi secara rasmi yang pertama dimulakan apabila urusan agama dipisahkan daripada kehidupan bermasyarakat umat Islam.

Normalisasi fenomena ini menyebabkan sebahagian umat Islam menganggap sebarang bentuk pentadbiran yang berasaskan Islam sebagai teokrasi dek kerana pemikiran mereka yang terkesan dengan racun halus penjajah. Ia persis seperti yang berlaku terhadap masyarakat Eropah suatu ketika dahulu yang berdepan usaha-usaha golongan pemisah agama dari kehidupan yang dikenali sebagai kelompok protestan.

Idea sekularisme ini juga meresap masuk ke dalam sistem pendidikan yang menjadi teras pembangunan sesebuah tamadun khususnya Tanah Melayu ketika itu. Kesannya, melahirkan kader-kader sekular yang diangkat menjadi pemimpin bagi meneruskan legasi pentadbiran British. Watak berbeza dengan pembawaan yang masih sama.

⭕ ISLAM DAN PENTADBIRAN

Asasnya, pentadbiran adalah sebahagian daripada ajaran Islam. Pemisahannya dari agama merupakan satu bentuk kepincangan pemikiran yang merosakkan umat Islam.

Apa yang berlaku hari ini fahaman sekularisme semakin lama semakin menyeluruh memasuki segenap aspek hingga menyebabkan kehidupan harian terpisah daripada dasar-dasar Islam dan dianggap kolot. Unsur barat itu pula dianggap relevan dan diterima pakai dengan alasan pemodenan, pembangunan serta kemajuan.

Sedarlah kita, sekularisasi terus berjalan hingga ke abad ini. Meskipun terdapat beberapa perubahan dengan aneka penjenamaan, namun sekularisasi semakin menebal hinggakan Din Islam itu dijumud dan dipersempitkan menjadi amalan peribadi bukan lagi menjadi sistem pengatur kehidupan ini. Firman Allah S.W.T:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ.

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. [Al-Baqarah : 208]

Sumber :
1. ALIH BAHASA KANDUNGAN PERJANJIAN
https://sembangkuala.wordpress.com/2010/01/20/perjanjian-pangkor-20-januari-1874/

2. PANGKOR TREATY OF 1874
http://enacademic.com/dic.nsf/enwiki/440642

"Memacu Legasi Berinformasi"

Disediakan oleh:
Unit Pengkajian dan Informasi
Unit Penerangan dan Penerbitan
Jabatan Yang Dipertua KPIPM sesi 2018/2019

#KPIPMkeluargakita
#BersamaBersatuJayakanUsulKPIPM

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"

3 comments:

  1. Assalamualaikum Wr Wb

    Nama saya Henry Gunawan, saya memiliki kemunduran yang sangat besar dalam bisnis saya beberapa waktu yang lalu dan saya tidak memiliki apa-apa, dalam proses ini mulai meminjam dari beberapa teman untuk bertahan hidup dan keluarga saya menderita krisis keuangan saya, pada bulan Desember 2018 saya mendengar tentang sebuah perusahaan pinjaman online melalui seseorang yang datang ke sebuah kafe untuk mencetak beberapa dokumen yang terdokumentasi dan saya terpaksa bertanya tentang perusahaan itu dan dia hanya menjelaskan beberapa hal kepada saya dan memberi saya alamat email perusahaan, ketika saya kembali ke rumah saya dengan cepat buka internet dan hubungi perusahaan dan saya mendapat tanggapan dari mereka segera dan itulah bagaimana saya memulai proses, saya meminta pinjaman 800jt dan saya diminta untuk menyelesaikan beberapa langkah lain dan menyerahkan KTP saya dan dalam dua hari kemudian setelah saya telah sepenuhnya menyelesaikan proses saya menerima pinjaman dan perusahaan segera mengirim beberapa dokumen kepada saya, untuk mengisi, menandatangani dan menyerahkan kepada mereka. hari ini saya orang yang sangat bahagia dan saya telah membangun bisnis lagi. Allah akan terus memberkati Femi Otedola Loan Firm

    Ada dua hal yang membantu saya.Saya berada di tempat yang tepat pada waktu yang tepat, Allah mengirim wanita-wanita itu ke kafe itu untuk mencetak dokumen-dokumen itu ketika saya masih di sana.Kedua, saya tidak membiarkan apa yang dikatakan orang lain berkecil hati, teman-teman saya menertawakan saya dan mengatakan ada begitu banyak penipuan online, saya berkata pada diri sendiri bahwa saya akan mengambil kesempatan itu. hari ini saya yang memiliki senyum terakhir, jadi saya berjanji untuk membagikan kabar baik ini.jika Anda memiliki masalah keuangan dan Anda mencari perusahaan Pinjaman 100% yang sah untuk mendapatkan pinjaman, ini adalah kesempatan Anda. Saya ingin memperkenalkan Anda kepada Femi Otedola Loan Firm, mereka dapat dipercaya dan dapat diandalkan. mereka telah membantu saya dan saya dapat dengan berani menyarankan Anda menghubungi mereka dan meningkatkan keuangan Anda.

    Hubungi Mereka Dengan.

    Perusahaan: Femi Otedola Loan Firm
    Email: femiotedolaloanfirm@gmail.com
    WA: +1(469)464-5833
    Panggil mereka dengan: +1(469)464-5833


    Detail pribadi saya adalah:

    Nama: Henry Gunawan
    E-mail: henrygunawan583@gmail.com
    Negara: Indonesia

    ReplyDelete
  2. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  3. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...