Wednesday, July 12, 2017

Madrasah Ramadan Marhalah Maghfirah

IHYA TARBAWI RAMADAN 2017

KAHERAH - 25 Mei 2017 hingga 23 Jun 2017, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir telah mengadakan satu program bersempena bulan Ramadan dengan kerjasama Pejabat Atase Pendidikan Negeri Perak. Program tersebut telah diberi nama Ihya' Tarbawi Ramadan 2017 dengan singkatan IHTIRAM'17. Program ini di bawah seliaan Biro Dakwah & Tarbiah KPIPM sesi 2016/2017 bertemakan "Madrasah Ramadan Marhalah Maghfirah”.

   IHTIRAM'17 telah bermula dua hari sebelum Ramadan dan aktiviti IHTIRAM'17 bermula pada hari kedua Ramadan 28 Mei 2017. Majlis Pelancaran dan Malam Perutusan IHTIRAM'17 telah diadakan pada hari Khamis 25 Mei 2017 bersamaan 28 Syaban 1438 H pada waktu malam setelah selesai bacaan yasin bagi program Ehya' al-Jum'ah. Majlis tersebut bermula dengan ucapan daripada Pengarah IHTIRAM'17, Ustaz Muhammad Nurul Ihsan bin Mohd Husin dan diteruskan dengan ucapan daripada YDP KPIPM Ustaz Khairul Naim bin Abd Razak seterusnya ucapan daripada perasmi Encik Munawir bin Mohamed Noh selaku Pegawai Atase Pendidikan Negeri Perak. Seterusnya majlis diteruskan dengan gimik pelancaran yang disempurnakan oleh perasmi dan diakhiri dengan kata-kata penutup oleh pengerusi majlis.

   Pelbagai aktiviti yang telah dilaksanakan sepanjang bulan Ramadan. Antaranya adalah Raudhatul Jannah iaitu Daurah Ilmiah KPIPM. Antaranya Daurah kitab Talim al-Muta'allim Tariq at-Ta'allum yang telah disampaikan oleh YDP KPIPM Ustaz Khairul Naim bin Abd Razak, Daurah kitab Taqrir Azhari lil- Anam yang membincangkan bab puasa telah disampaikan oleh Pengerusi Lembaga Penasihat KPKM sesi 2016/2017 iaitu Ustaz Syed Ahmad Ridwan bin Syed Mad Zain dan Daurah Kitab Bahjatul Mardhiah yang telah disampaikan oleh Pengarah Akademi Tok Guru KPKM sesi 2016/2017, Ustaz Abdullah bin Hussin.

   Seterusnya telah berlangsung program yang dinamakan Pondok ar-Rayyan, antara aktiviti yang telah dijalankan adalah Forum "Related Sunnah In Islam" , Ramadan Cinema, Diskusi Kitab Risalah ila Akhi Fillah, Tausiah Ammah daripada Syeikh Islam bin Majdi Hilal, teori dan praktikal Sembelihan, Program PEMANDU dengan slot yang bertajuk INFIRU, dan terakhir, Forum Bersama Bersatu. Forum Bersama Bersatu ini dijalankan bagi melaksanakan usul tergempar KPIPM iaitu Bersama mempertahankan hak Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKIMM) dan Badan Kebajikan Pelajar Johor di Mesir (BKPJM) bagi menyatakan solidariti mahasiswa yang telah disampaikan oleh dua orang panel dan moderator daripada kalangan AJKT KPIPM iaitu Ustaz Muhammad Nur Ikhwan bin Shamsudin (Ketua BTKKR KPIPM), ahli panel pertama merupakan YDP BKKIMM, Ustaz Muhammad Anuar bin Abdullah dan ahli panel kedua merupakan YDP BKPJM, Ustaz Muhammad Arif bin Hamzah.

   Antara yang lain adalah program Madrasah Ramadan iaitu tazkirah Subuh. Madrasah Ramadan yang pertama bertajuk Ramadan Madrasah Tarbiah yang telah disampaikan oleh Ketua HEWI KPIPM, Ustazah Nurul Izzaty binti Osman. Manakala Madrasah Ramadan siri kedua pula bertajuk Ibrah Perang Badar Membuka Jalan Dakwah yang telah disampaikan oleh Ustaz Muhammad Hazim bin Mohd Halim yang merupakan AJK Badan Penasihat KPIPM. Seterusnya, siri yang ketiga, Tazkirah Nuzul al-Quran yang bertajuk Al-Quran Manhaj al-Hayah yang telah disampaikan oleh Ustazah Siti Hajar binti Ahmad Daud yang merupakan Timbalan Ketua HEWI KPIPM sesi 2016/2017. Dan Madrasah Ramadan siri terakhir, tazkirah bertajuk Maza bada Ramadan disampaikan oleh Ustaz Ahmad Fariz bin Mohd Zaini, YDP BKPPPM.

    Di samping itu, IHTIRAM'17 telah menjemput Imam Khusus daripada pelajar Shoubra iaitu slot Bersama Imam Terawih Jemputan dengan perkongsian bacaan qiraat. Antaranya adalah Ustaz Muhamad Sufian bin Muhammad, imam jemputan dengan bacaan qiraat Qalun dan Bazzi, Ustaz Muhamad Tajul Adnin bin Abd Aziz dengan bacaan qiraat Khallaf, Hamzah dan Khallad, dan Ustaz Nur Muhammad Anas bin Mohd Razak, beliau membacakan riwayat Warsh An Nafi & riwayat As-Susi An Abu Amr.

    Selain itu, telah diadakan Kembara Tarawih khusus bagi akhawat, iaitu solat tarawih di masjid rakyat tempatan. Antaranya di Masjid Ibad, Masjid Tantawi dan Masjid Musa. Seterusnya, telah diadakan aktiviti edaran Shantoh Ramadan iaitu edaran kurma dan bubur lambuk sekitar selepas asar yang melibatkan YDP dan Barisan AJKT, Ketua HEWI dan Barisan AJK HEWI serta adhoc pelaksana IHTIRAM'17 dengan mengedarkannya kepada kesemua ahli KPIPM yang terdiri daripada ahli Wisma Baitul Ridzuan, Baitul Rahman, rumah sewa dan mutazawwijin di sekitar Hayyu Sabiek. Aktiviti menarik yang lain adalah pertandingan kuiz, poster dan wallpaper Ramadan. Pertandingan tersebut adalah untuk meningkatkan kemahiran dan thaqafah ahli.

   Pada 23 Jun 2016 bersamaan 28 Ramadan 1438H, telah berlangsung Majlis Penutupan IHTIRAM'17 dan telah dibuat secara berasingan antara ikhwah dan akhawat. Bagi sebelah ikhwah, majlis telah berlangsung di padang futsal Wafa El-Amal. Antara aktiviti yang diisi untuk ikhwah adalah permainan futsal, penyampaian hadiah bagi pertandingan sepanjang IHTIRAM 17 dan sahur jamaie. Bagi sebelah akhawat pula, majlis telah berlangsung di Dewan Syeikh Sya'rawi, Baitul Rahman. Antara aktiviti yang telah dilakukan adalah aktiviti BBQ, Iftor Jamaie, tazkirah ringkas yang telah disampaikan oleh Ustazah Nazuha binti Suhimi yang memegang jawatan sebagai fasilitator KPIPM, seterusnya ucapan penutup dan diakhiri dengan penyampaian hadiah bagi pemenang pertandingan sepanjang IHTIRAM  17.

    Buat akhirnya, besarlah harapan daripada pihak kami Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2016/2017 agar program sebegini dapat mengeratkan hubungan silaturahim dan ukhuwah islamiah dalam kalangan ahli Perak di bumi Mesir. Segala kerjasama yang baik daripada semua peringkat sama ada secara langsung atau tidak langsung kami ucapkan jazakumullahu khairan kathira.

"Madrasah Ramadan Marhalah Maghfirah”

BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN

Disediakan oleh :
Setiausaha IHTIRAM'17,
Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir 
sesi 2016/2017.

3 comments:

  1. Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.
    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Halo

    orang-orang baik saya di Asia, semoga ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga negara INDONESIA tetapi saya tinggal di sini di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya pada pemberi pinjaman yang baik ini melalui Ny. Nurliana Novi, pemberi pinjaman yang sangat asli bernama Elina Johnson, direktur ALL GRANT ELINA JOHNSON LOAN, setelah saya scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu harus berbuat apa dan siapa yang harus percaya, kemudian dia datang dan tersenyum lebar di wajah saya dalam kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai,

    Sekali lagi setelah saya mendapat pinjaman darinya saya berinvestasi dalam bisnis dan saya melihat bahwa saya membutuhkan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya telah melihatnya dan saya adalah bagian dari pengalaman, hari ini hidupku mendapat giliran baru terima kasih kepada ibu Elina, ya kamu mungkin takut karena kesaksian palsu yang kamu dengar tapi aku saksi dan jika aku berbohong mungkin ALLAH mengambil hidupku, orang-orangku di sana jika kamu mau pinjaman murni dia adalah satu-satunya yang dapat Anda percayai,

    Nyonya Elina Johnson dari SEMUA PINJAMAN SEMUA GRANT ELINA JOHNSON hanya menghubunginya hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »atau WHATAPP ON (+234814773939939) untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut ; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara mengajukan pinjaman dari Ny. Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Saya menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH dipuji.

    ReplyDelete
  3. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024

LAPORAN | KEJOHANAN PIALA KPIPM DAN PIALA AN-NISA’ 2024 Biro Tabung Kebajikan, Kesenian dan Riadah KPIPM sesi 2023/2024 KAHERAH, 17 & 18...