Home » , » KOMPAS'16 - "The Art of Dakwah"

KOMPAS'16 - "The Art of Dakwah"

KOMPAS'16 - "The Art of Dakwah"

BAITUL RIDZUAN, 3 Ogos 2016, Rabu - Seiring dengan pembawaan dan usul KPIPM sesi 2015/2016 ; "Meningkatkan kualiti mahasiswa melalui penjanaan sumber tenaga yang berkemahiran dalam pelbagai bidang".  Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM di bawah kelolaan Jabatan Yang Dipertua telah menganjurkan satu program Kursus Asas Komputer & Adobe Photoshop (KOMPAS'16) bagi menjayakan usul tersebut.

Kursus yang asalnya dibuka hanya kepada 30 orang peserta ini mendapat permintaan sehingga menjangkau bilangan 40 orang peserta. Kursus ini bertujuan memberikan pendedahan asas kepada seluruh peserta mengenai permasalahan yang sering berlaku semasa penggunaan komputer dan cara penyelesaiannya. Juga asas bagaimana menguasai bidang penyuntingan grafik menggunakan perisian "Adobe Photoshop".

Pendaftaran dibuat seawal jam 8 pagi dan kursus bermula pada jam 9 pagi dengan pengisian pertama mengenai "Asas Komputer dan Cara Penjagaannya". Pengisi bagi slot pertama ini adalah dari kalangan AJK Unit Silver Net sendiri, iaitu Saudara Muhammad Mujiburrahman bin Abdul Latib dan Saudara Muhammad Hafiz bin Noor Said kedua-duanya dari Unit Teknikal dan Kejuruteraan Komputer, Unit Silver Net KPIPM sesi 2015/2016. Sebelum mengakhiri pembentangan, pengisi membuat sedikit demonstrasi asas cara format komputer kepada seluruh peserta kursus. Slot pertama selesai pada jam 10.30 pagi.

KOMPAS'16 pada hari itu diteruskan lagi selepas para peserta berehat dan makan ringan sekitar 15 minit dengan kursus terakhir, kursus "Adobe Photoshop" oleh Pengarah Hisbah KPIPM sesi 2015/2016 yang juga Badan Pengurus PMRAM sesi 2014, Saudara Muhammad Mu'aaz bin Ramli.

Sesi kedua ini dibahagikan kepada dua sesi, teori dan praktikal. Hampir 1 jam 30 minit para peserta dikongsikan "tips dan tricks" oleh pengisi. Pada jam 12.30 petang KOMPAS'16 berehat seketika untuk solat Zohor dan diteruskan kembali pada jam 1.00 petang dengan praktikal.

Sesi praktikal kali ini diawasi oleh pengisi sendiri dan di sebelah akhawat oleh Dr Nasibah binti Abu Bakar, Graduanita Perubatan Universiti Ain Shams yang juga Mantan Timbalan Ketua HEWI KPIPM sesi 2013/2014. Peserta diberikan tugasan untuk membuat satu kad ucapan seperti mana yang telah peringkat pengisi bentangkan di hadapan. Alhamdulillah, keseluruhan peserta dapat menyiapkan tugasan ini dengan baik dan dapat menambah pengetahuan tentang ilmu penyuntingan grafik dengan lebih mendalam. Kursus berakhir pada jam 2.15 petang.

Cenderahati telah disampaikan oleh Ustaz Muhammad 'Arif bin Yaaziz (Timbalan Yang Dipertua KPIPM sesi 2015/2016) yang juga Pengarah KOMPAS' 16 dan Ustazah Syariza binti Ayub (Ketua HEWI KPIPM sesi 2015/2016). Kursus Asas Komputer & Adobe Photoshop ini melabuhkan tirainya pada jam 2.30 petang.

Melihat kepada sambutan yang baik dari ahli KPIPM pada kursus kali meletakkan suatu harapan yang besar bahawa usul KPIPM pada sesi ini akan tertunai dengan baiknya. Semoga sumber tenaga yang dijana dengan kemahiran yang telah di ketengahkan ini dapat menjadi sumber tenaga utama kepada KPIPM untuk terus melangkah ke hadapan bagi meneruskan aktiviti-aktiviti kebajikan dan dakwah pada masa yang akan datang.







KOMPAS'16
"The Art of Dakwah"
BERILMU, BERAMAL, IKHLAS
"MEMURNIKAN PEMIKIRAN, MELESTARIKAN KESATUAN"


Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments :

Post a Comment

Gambar Kenangan

Taqwim KPIPM

 
Support : UPP KPIPM | PMRAM Cawangan Perak | KPIPM
Copyright © 2011. Laman KPIPM - All Rights Reserved
Template Modify by KPIPM64
Proudly powered by Blogger