Saturday, February 13, 2016

YDP-YDP BKAN | ISU KEGAGALAN PENDAFTARAN 138 ORANG PELAJAR KE MAAHAD QIRAAT

KENYATAAN BERSAMA YDP-YDP BADAN KEBAJIKAN ANAK NEGERI (BKAN)
ISU KEGAGALAN PENDAFTARAN 138 ORANG PELAJAR KE MAAHAD QIRAAT



1. YDP-YDP BKAN mengambil perhatian serius berkaitan isu kegagalan mendaftarkan 138 orang pelajar Malaysia ke Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra dan Mansurah. Justeru, satu pertemuan khas disusun pada petang ini dengan menjemput Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) Shoubra, Muhammad Shahid Izzudin Bin Mohd Zulkafli untuk mendapatkan penjelasan lanjut berkaitan permasalahan ini.

2. YDP-YDP BKAN meneliti dengan dekat usaha berterusan pihak Kedutaan Besar Malaysia ke Kaherah (KBMK) melalui Education Malaysia Egypt (EME) dalam menyelesaikan permasalahan ini. Namun, beberapa solusi yang dicadangkan oleh pihak KBMK dan EME kepada para pelajar dalam taklimat yang diadakan pada 31 Januari 2016 lalu dilihat membebankan para pelajar dengan jumlah kos yang perlu ditanggung.

3. Berdasarkan penjelasan yang diberikan oleh Pengerusi DPM Shoubra, Mesyuarat YDP-YDP BKAN bersepakat mencadangkan beberapa solusi kepada pihak Kedutaan Besar Malaysia ke Kaherah (KBMK) dan Education Malaysia Egypt (EME) untuk dipertimbangkan :
a. Mendapatkan kenyataan bertulis dari pihak Al-Azhar sebagai jaminan kepada pelajar-pelajar yang tidak berjaya didaftarkan pada sesi ini untuk didaftarkan semula bagi sesi kemasukan 2016/2017.
b. Sekiranya tiada sebarang jaminan pendaftaran untuk mereka pada sesi hadapan, pihak YDP-YDP BKAN mencadangkan untuk mereka dibantu dan dipermudahkan kemasukan ke universiti-universiti tempatan bagi meneruskan pengajian ke peringkat seterusnya.
c. Mendapatkan bantuan kewangan daripada pihak kerajaan atau pihak swasta bagi meringankan beban pelajar-pelajar sekiranya usaha mendaftarkan mereka menemui jalan penamat.

4. YDP-YDP BKAN sedia memberikan kerjasama penuh dalam usaha mencari solusi kepada permasalahan ini sama ada dari sudut tenaga mahupun sumbangan idea.

5. YDP-YDP BKAN mengharapkan permasalahan yang dibelenggu oleh pelajar-pelajar ini dapat menemui jalan penyelesaiannya dan kami menyeru kepada semua ahli untuk terus berdoa kepada Allah SWT agar dipermudahkan usaha yang dilakukan ini.

Terima kasih.

(4 JAMADIL AWWAL 1437 / 13 FEBRUARI 2016)

#BersamaBersatu
"Memurnikan Pemikiran Melestarikan Kesatuan"
"BERILMU, BERAMAL, IKHLAS"

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...