Friday, January 31, 2014

Daurah Ilmiah in Winter Season '14 Menambah Thaqafah Ahli

KAHERAH,31 Jan – Daurah Ilmiah In Winter Season '14 anjuran Biro Pelajaran dan Ilmiah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 2012/2013 telah berlangsung dengan jayanya selama 5 hari bermula pada 25 Januari sehingga 29 Januari 2014. Antara objektif program ini diadakan adalah untuk menambah thaqafah dalam kalangan anak-anak Perak khususnya serta bagi  mengisi masa cuti sempena musim sejuk dengan perkara yang bermanfaat. Program ini telah mendapat sambutan yang memberangsangkan dalam kalangan anak-anak Perak sendiri dan juga daripada ahli luar.

                  Daurah Ilmiah membuka tirai dengan diskusi kitab Fathul Qorib (Bab Jinayat),yang disampaikan oleh Al-fadhil Ustaz Nazrul bin Nasir. Antara tajuk yang dibentang dalam bab jinayat ini adalahmengenai bab hudud dan cara pelaksanaannya. Bermula pada hari kedua sehingga hari keempat  disebelah pagi, Daurah Ilmiah diteruskan lagi dengan diskusi kitab Aqidatul Awwam yang disampaikan oleh Ustaz Mohamad Akmal ,diikuti pada sebelah malam pembentangan kitab Hadharah Islamiah oleh Ustaz Mohamad Syafiq bin Sahimi yang merupakan FELO MANHAL PMRAM.


                Pelbagai isu yang telah dikupas dengan begitu menarik sekali sepanjang pembentangan tersebut. Antara perkara yang diberi  penekanan ialah peranan kita sebagai seorang pemuda Muslim seharusnya sedar dan cakna dengan apa yang berlaku disekeliling kita,memahami hakikat sesuatu perkara dengan jelas serta mempunyai keinginan untuk melakukan perubahan dengan melaksanakan manhaj yang bertepatan dengan kehendak Islam.

                    Daurah Ilmiah melabuhkan tirai dengan penerangan isu semasa berkaitan Mesir yang telah disampaikan oleh,Ustaz Zahari bin Ali. Pelbagai kupasan  menarik yang telah disampaikan sepanjang Daurah Ilmiah berlangsung,diharap dapat membuka  minda  terutamanya kita sebagai mahasiswa yang merupakan agen pengubah dalam masyarakat pada masa akan datang.


No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...