Thursday, June 13, 2024

MINDA PIMPINAN | BIAH SOLEHAH TANGGUNGJAWAB BERSAMA


MINDA PIMPINAN | BIAH SOLEHAH TANGGUNGJAWAB BERSAMA
Unit Penerangan Dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024

بسم الله الرحمن الرحيم.
Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Telah termaktub di dalam surat cinta-Nya, Di dalam surah al-Araf ayat 96,

وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرٰٓى اٰمَنُوْا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكٰتٍ مِّنَ السَّمَاۤءِ وَالْاَرْضِ وَلٰكِنْ كَذَّبُوْا فَاَخَذْنٰهُمْ بِمَا كَانُوْا يَكْسِبُوْنَ

Yang bermaksud, "Dan sekiranya penduduk negeri beriman dan bertakwa, pasti Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi ternyata mereka mendustakan (ayat-ayat Kami), maka Kami siksa mereka sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan."

Biah solehah merupakan suasana dan persekitaran yang baik. 
Dan ia membawa kepada kebaikan dan keharmonian sepertimana digariskan dalam Islam.

Hendaklah seseorang itu menjaga dirinya dan orang sekelilingnya kerana seseorang itu mudah terpengaruh dengan persekitarannya atau teman rapatnya. 

Nabi SAW menyebut dalam hadis:
"Seseorang berada atas agama sahabat baiknya. Maka hendaklah dia memerhatikan, dengan siapakah dia jadikan teman rapatnya."
(Riwayat Ahmad)

Justeru, ini menunjukkan bahawa betapa pentingnya usaha untuk membentuk dan mewujudkan biah solehah ini. 

Allah juga menegaskan antara tanggungjawab bersama ialah memelihara diri dan ahli keluarga atau masyarakat dari azab api neraka sepertimana terdapat dalam Surah al-Tahrim, ayat 6.
 
Dalam hal ini jelas bahawa Allah telah menegaskan kepentingan memelihara ahli keluarga mahupun orang sekeliling daripada kemungkaran.
Proses memelihara itu akan berlaku apabila persekitaran kita dihiasi dengan perkara-perkara yang makruf dan dihindari dari kemungkaran yang mencemarkan masyarakat.

Cara terbaik agar biah solehah ini terjaga adalah dengan melazimi budaya tegur-menegur dan saling menasihati antara satu sama lain. 

Sepertimana yang diwahyukan kepada Kekasih Allah oleh Rabbul'Izzati sebagai peringatan untuk kita dalam surah al-Asr supaya kita perlu sentiasa berpesan-pesan dalam kebenaran juga berpesan-pesan dalam kesabaran agar tidak menjadi orang yang rugi.
Kerugian yang disebutkan termasuklah ke atas diri seseorang yang tidak menjadi soleh juga musleh kepada orang sekelilingnya. 

Memaknai Ukhuwah Islamiah yang sebenar-benarnya perlu ada pada sebuah persahabatan yang sentiasa mengingati antara satu sama lain untuk menjaga biah bersama. 

Kita haruslah berlapang dada dalam menerima nasihat juga memberikan nasihat dengan cara yang baik terutamanya sebagai seorang mahasiswa/wi azhari dalam menjaga biah.

Antara aktiviti yang dijalankan oleh KPIPM dalam menjaga biah solehah ialah membuat edaran takwim solat setiap bulan, mengadakan tazkirah khas berkaitan dengan 6 pembawaan Unit Biah Solehah, mengeluarkan poster-poster yang berkaitan peristiwa bulan-bulan Islam dan banyak lagi.

Akhir bicara,
ada satu doa yang boleh diamalkan bersama-sama agar biah solehah kita terus terpelihara dan dijaga olehNya. 

اللَّهُمَّ سَلِّمْ تَرْبِيَةً بِأَرْضِنَا الْبَرَاكَة وَسَلِّمْ بِئةً صَالِحَةً هُنَا

"Ya Allah, sejahterakanlah tarbiyah di bumi yang berkat ini, dan sejahterakanlah biah solehah di sini"

Semoga anak-anakPerak sentiasa dalam lindungan Allah SWT.  

"Biah Solehah Tanggungjawab Bersama"

#60TahunSetiaBersama
#KPIPMKeluargaKita
#KeluargaKitaKitaJaga
#BersamaBersatuJayakanUsulYDP
#BersamaBersatuJayakanPembawaanKPIPM 

Nukilan daripada:
Ustazah Nur Najiah binti Mohd Azhar
Ketua Biro Dakwah dan Tarbiah HEWI KPIPM sesi 2023/2024

LAPORAN | JAULAH MATRUH & SIWA AKHAWAT SEMPENA SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM SESI 2023/2024

LAPORAN | JAULAH MATRUH & SIWA AKHAWAT SEMPENA SAMBUTAN JUBLI INTAN 60 TAHUN KPIPM SESI 2023/2024 Keluarga Pelajar-pelajar I...