Saturday, October 11, 2014

Program Perayaan Mahabbah Aidil Adha KPIPM 2014 (PERMAI'14): Menghayati Tadhiyah Menyimpul Mahabbah

Sabtu, 4 Oktober 2014 - Sempena perayaan Aidil Adha, Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir (KPIPM) telah menganjurkan program Perayaan Mahabbah Aidil Adha 2014 (PERMAI'14) dengan kerjasama Atase Pendidikan Negeri Perak bertemakan "Pengorbanan Dihayati, Mahabbah Bersemi". Sebanyak 50 ekor haiwan terdiri daripada unta, lembu dan kambing dijadikan korban pd tahun ini.

       Pada pagi hari raya pertama, ahli KPIPM telah disajikan dengan tazkirah subuh yang disampaikan oleh Yang Dipertua KPIPM, Ustaz Muhammad 'Asri b. Mohd Salim sebelum bergegas ke Masjid Musa an-Nusair, Haiyu Sabie' bagi menunaikan solat sunat Aidul Adha, anjuran PMRAM. Seusai solat, seluruh ahli menuju ke Baitul Rahman bagi menjalankan proses pnyembelihan dan melapah secara bergotong-royong. Seluruh ahli memberikan kerjasama yang sangat memberansangkan. Pada hari yg sama juga, daging diagihkan kepada yang mengambil bahagian panggu dan seluruh ahli KPIPM. Seusai proses melapah, sekali lagi semua ahli bergotong-royong membersihkan tapak penyembelihan bagi memberi ruang untuk memasak sebagai persediaan rumah terbuka pada keesokan harinya.

       Pada hari berikutnya, program dimeriahkan lagi dengan Rumah Terbuka Aidil Adha KPIPM yg dihadiri oleh seluruh ahli KPIPM, tetamu jemputan dan tetamu dari luar. Kehadiran tetamu yg datang ke majlis tersebut amat menggalakkan. Program ini diteruskan lagi dengan Malam Perayaan Mahabbah Aidil Adha 2014. Pada malam tersebut, para hadirin dihiburkan dengan pementasan teater musikal yang dipersembahkan oleh ahli KPIPM seterusnya diakhiri dengan penyampaian hadiah cabutan bertuah dan pertandingan kuiz Fiqh Korban Aidil Adha. Semoga program Perayaan Mahabbah AidilAdha 2014 (PERMAI'14) pada kali ini menatijahkan impak positif seiring dengan objektif yang dibawakan iaitu:

1) Meraikan dan menghayati hari kebesaran Islam
2) Mengukuhkan tautan ukhuwah dalam kalangan ahli KPIPM
3) Melahirkan semangat kerjasama serta toleransi dalam kalangan ahli

No comments:

Post a Comment

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA

MINDA PIMPINAN | KEBAJIKAN AGENDA UTAMA Unit Penerangan dan Penerbitan KPIPM sesi 2023/2024 Firman Allah SWT : { فَمَن یَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَ...